
Малко устройства са толкова емблематични като компютърната мишка, която е основен елемент на настолния компютър от появата си преди около 60 години.
През изминалите десетилетия дизайнът претърпя различни промени – от тракбол до лазерна и от кабелна до безжична мишка, както и редица ергономични преработки за подобряване на комфорта и намаляване на риска от напрежение в китката. Въпреки това основната форма остана до голяма степен разпознаваема – досега.
В ново проучване изследователите разработиха два прототипа на мишки, които се отличават по-радикално от стандартните модели: единият с мека мрежеста структура, а другият с шарнирна А-образна конструкция, която стои вертикално.
И двете са проектирани да намалят движенията на китката, свързани с травми от повтарящи се натоварвания, които според изследователите не са били решени от съществуващите ергономични дизайни, като наклонени дръжки или тракболи, които се намират под пръстите.
„Основната причина за разпространението на напрежението от ръката, държаща мишката, към други части на тялото е, че потребителите често трябва да преместват (повдигат) мишката няколкостотин пъти на час, например когато се опитват да достигнат ъглите на екрана. Както всеки потребител на мишка знае, повдигането на мишката изисква движение на китката, а понякога дори и на предмишницата“, пишат изследователите в проучване, публикувано в сп. ACM Interactions.
Изследователите заявиха, че основната причина за наранявания и дискомфорт при използването на мишки е фактът, че повечето модели все още имат твърда външна обвивка.
Дори през 70-те години, когато по-меки материали като каучук и силикон започнаха да се появяват в дръжките на инструменти като чукове и отвертки, мишките продължиха да се произвеждат с твърди корпуси главно защото бяха по-евтини и по-лесни за производство.
„По наше мнение ефективността на ергономичните устройства би могла да се подобри значително, ако при проектирането на мишките се вземе предвид, че ръцете на потребителите не са твърди тела. По-голямата част от ръчните инструменти, които хората използват – клавиатури, моливи, чукове, отвертки, мишки – са твърди по причини, свързани с икономията и необходимостта“, пишат изследователите в проучването.
„Напредъкът в 3D печатането, популярността на меката роботика и други тенденции като гъвкавата електроника ни позволяват да създаваме потребителски електронни устройства, които са съвместими с телата ни.“
Първият прототип на изследователите, наречен Fleximouse, се отличава с гъвкаво тяло от мрежа, което реагира на натиск, което означава, че потребителите могат да движат курсора, като променят хватката си, вместо да движат устройството по повърхността.
Дизайнът с А-образна рамка е разработен в сътрудничество с Мелбърнската школа по дизайн в Австралия. Той предлага по-естествен захват и е конструиран с по-малко подвижни части, което означава, че е по-малко податлив на износване. Освен това предотвратява постоянното пресичане на двете кости в предмишницата – радиуса и лакътната кост, както се случва, когато ръката е в хоризонтално положение, което изследователите са определили като основна причина за напрежението в китката.
Двата дизайна бяха тествани от 28 студенти в Кралския технологичен институт KTH – много от които бяха геймъри и чести потребители на мишки. От тези потребители 11 бяха съобщили за хроничен дискомфорт в резултат на продължителна употреба на мишка, а четирима имаха клинично диагностицирани увреждания.
Отзивите бяха разнопосочни. Някои участници описаха Fleximouse като забавна и оцениха факта, че не се налага да променят често позицията на китката си, но други изразиха носталгия по познатите функции като колелцето за превъртане. Мишката с А-образна рамка също предизвика въпроси относно удобството, като изследователите установиха, че дори малки разлики в размера на ръката влияят върху това колко удобно или естествено се усеща хватката. Въпреки това и двата прототипа „значително намалиха необходимостта от промяна на позицията на китката“, което беше отбелязано като основен фактор за дискомфорта.
Изследователите заявиха, че бъдещата работа ще проучи как да се усъвършенстват гъвкавите дизайни, включително начини да се направят регулируеми или по-лесно приспособими към ръцете на потребителите – потенциално предлагайки същата прецизност като размерите на ръкавици или обувки.
„Идеята за персонализиране и индивидуализиране на компютърната мишка – подобно на дрехите – сега изглежда по-близка до реалността“, заявяват учените в проучването.
Снимка: Unsplash/Jose Berengueres and Tony Yu, CC BY-NC-ND 4.0, Nazarbayev University
Виж още: Техно алхимия: ИТ стартъп разкрива как превръща обикновени неща в злато