Независимо дали става дума за потъването на "Титаник", изобретяването на нова технология за създаването на "Аватар" или създаването на историята на VFX с "Терминатор 2", създаването на филми никога не е лесно за Джеймс Камерън. Почти всеки негов филм вдига летвата в различно направление, обикновено с изключително успешни резултати. И все пак, когато това се случи, никой от създателите на филма никога не е в реална опасност - с изключение на самия Камерън при третия му филм "Бездната", който по онова време е най-амбициозният.
По време на Beyond Fest в Лос Анджелис, Калифорния, след прожекцията на "Бездната: Специално издание" Джеймс Камерън разказа как филмът е поставил нов стандарт за подводното кино. Актьорите са преминали интензивно обучение по гмуркане преди снимките, за да бъдат подпомогнати подводните сцени, като на всеки актьор е бил назначен водолаз за безопасност, който да наблюдава и да реагира при евентуална критична ситуация. Но това не се отнасяло за Камерън и то едва не му коствало живота.
"Да, беше на косъм", каза Камерън. "Защото работехме на 30 фута надолу. За да мога да движа камерата на дъното, носех тежки тежести около краката си, без плавници, колан с тежки тежести около кръста... и когато резервоарът се изчерпи, имаш няколко силни падания - имаш малко предупреждение, че ще ти свърши въздухът. Е, това нещо имаше бутален серворегулатор в него, така че беше едно вдишване... и после нищо. Нищо. А аз съм с каска, тежко натоварен, стоя на дъното на 33 фута [дълбочина] в тъмното."
"Всички са поставили светлини и Мери Елизабет [Мастрантонио] ме гледаше. Опитвам се да привлека вниманието на [оператора] Ал Гидингс по радиостанцията. Но Ал Гидингс беше участвал в инцидент при гмуркане... и беше пръснал и двете си тъпанчета, така че човекът беше глух като стълб, а аз губя последната си глътка въздух на подводната PA система, като казвам "Ал... Ал...", а той работи с гръб към мен. Така че си казвам "Ах, по дяволите".
"Така че трябваше да се спася, да сваля цялата си екипировка, носех тежки тежести, не можех да плувам нагоре и не можех да сваля тежестите, защото не можеш да видиш нищо, след като свалиш каската. Така че ритам към повърхността, а водолазът-асистент стига до мен на около 10 метра от повърхността и ми пъха в устата регулатор, който не е проверил. Беше се въртял по дъното на резервоара от три седмици и имаше голям разкъс през центъра на диафрагмата - така че прочистих внимателно и вдишах дълбоко... вода. След това го прочистих отново... и отново поех дълбоко въздух... с вода."
"В този момент беше почти време за проверка и водолазите за безопасност са научени да ви държат надолу, за да не се емболизирате и да не позволите на белите си дробове да се разширят, ако задържате дъха си... но аз знаех какво правя. И той не ме пусна, а аз нямаше как да му кажа, че регулаторът не работи. Затова го ударих в лицето и изплувах на повърхността. И така оцелях."
Това със сигурност поставя нов аспект на трудностите при създаването на филма, но, разбира се, всички знаем, че всичко се е получило. Въпреки че "Бездната" не е хит при излизането си на екран, а само 90 милиона долара в световен мащаб, неговите забележителни сцени с визуални ефекти насочват Камерън и Холивуд към следващата стъпка в областта на VFX: Т-1000 в "Терминатор 2: Денят на страшния съд". И този филм беше голям хит.
Що се отнася до "Бездната", филмът все още е абсолютен властелин, разказвайки епична, фантастична, зашеметяваща история. Според Камерън тя може би най-накрая скоро ще бъде пусната в 4K формат. "Целият мастеринг е завършен и мисля, че ще излезе съвсем скоро - след няколко месеца или нещо подобно", каза Камерън на събитието. "Има много добавен материал, който ще бъде добавен там, и той ще бъде достъпен за стрийминг едновременно. Но аз не исках да гледам само стария HD трансфер. Исках да го направя както трябва."
Снимки: Unsplash