Изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг се изправи пред американския Конгрес вчера, обграден от камери. Пред съдебната комисия на Сената и комисията по търговия, наука и транспорт и пред общо 44-ма сенатори Зукърбърг отговаря на въпроси относно практиките на обработка и ползване на данни на потребители и всичко, случило се покрай скандала с Cambridge Analytica. Той говори и за ползването на платформата от трети страни и чуждестранни групи, чиито практики невинаги отговарят на правилата, защитаващи неприкосновеността на данните на потребителите. Ето кои бяха основните акценти в изправянето на Зукърбърг пред Сената.

Право за поверителност

Зукърбърг заяви недвусмислено, че хората, използващи платформата му, имат право на поверителност и информираност относно това, какво се случва с данните им. „Вярвам, че е важно хората да бъдат уведомени точно как ще бъде използвана информацията, която споделят с Facebook.” Той добави, че всеки път, когато човек споделя нещо на платформата, независимо дали е снимка или пост, той контролира с кого да я споделя в реално време. Относно политиката за поверителност Зукърбърг каза, че „дългите политики за поверителност са много объркващи, а ако ги направиш дълги и ги обясниш много подробно, ще намалиш процента хора, които ги четат“.

Властта на монопола

На изслушването Марк Зукърбърг трябваше да признае, макар косвено, че Facebook има властта на монополист. Когато сенатор Линдзи Грейъм го помоли да назове най-големия конкурент на платформата, Зукърбърг не успя да го направи. Той беше притискан няколко пъти относно факта, че Facebook e неоспорим гигант, а когато му беше зададен въпросът, дали смята, че Facebook има твърде много власт, Зукърбърг отговори: „На мен със сигурност не ми изглежда така“. Едно обаче е сигурно – на изслушването въпросите относно монополизма на платформата изглежда занимаваха сенаторите повече от всякога преди.

Възможно е да има платен Facebook

Въпреки че Зукърбърг каза, че „една част от Facebook“ винаги ще остане безплатна, той не изключи варианта за платена версия на платформата. Бяха му зададени множество въпроси, отнасящи се за бизнес модела на компанията и дали наистина тя е способна да защитава потребителските данни, при условие че непрекъснато разчита на споделянето на данни за живота и поведението им. Няколко сенатори попитаха Зукърбърг дали е предвиждал въвеждането на платена версия на Facebook без реклами. Той отговори, че една платена версия би заслужавала сериозно обмисляне.

Отделно изпълнителният директор на Facebook каза, че ще разчита много на изкуствен интелект в бъдеще, за да подобри инструментите си за модериране и изчистване на проблеми, като реч на омразата, проблематични постове, съдържащи насилие, и др.

Facebook = конспирация?

На няколко пъти беше повдиган въпросът за конспирация от страна на Facebook и таргетираните реклами, както и опасения за нещо като „градска легенда“, циркулираща от известно време насам и гласяща, че Facebook са толкова добри в таргетирането на рекламите поради факта, че ви подслушват в реално време през микрофона на телефона ви. Благодарение на сенатор Гари Питърс този слух вече е записан в официалната документация по случая – той зададе въпроса „Да или не – подслушва ли Facebook аудио от мобилните устройства, за да обогатява информацията си за потребителите?“, на което Зукърбърг отговори „Не“.

Сенаторите не разбират Facebook

На изслушването бяха зададени въпроси, които показаха, че сенаторите като цяло не разбират практиките на работа на Facebook – а може би точно заради това бяха необходими. Сред тях бяха: как Facebook събира данни, колко време ги пази, как потребителите контролират какви данни споделят и др. Някои сенатори пък изразиха мнение, че проблемът с договора за ползване на Facebook, който се предоставя на потребителите при регистрация, не е достатъчно добър и проблемът не е, че е сложен. Както директно се изрази сенатор Джон Кенеди – „потребителският ви договор е ужасен“.

Най-тежките въпроси

На Зукърбърг не му се разминаха и най-тежките въпроси, като повечето от тях му бяха зададени от сенатор Камала Харис. На повечето от тях той не успя да отговори, а това го накара да изглежда изключително неадекватен. Харис зададе толкова въпроси на Зукърбърг, че почти го оплете в собствените му отговори и го накара да си противоречи. Сред въпросите бяха: как през 2015 г. е взето решението да не бъдат информирани 87 милиона души за това, че данните им са изземвани неправомерно; ако той не е знаел за това решение, тогава какъв лидер е той? А ако е знаел, тогава как не е взел отношение за взимането на това решение? Добре подготвените отговори на Зукърбърг тук прозвучаха доста фалшиво. Харис изброи като списък и въпросите, на които изпълнителният директор на Facebook е отказал да отговори или е отбягнал въпроса:

  • Дали Facebook следи потребителите, след като се разлогнат от платформата – неговият отговор: „Знам, че хората използват cookies в интернет“?
  • Дали Facebook следят потребителската дейност през всички ползвани устройства?
  • Кой е най-големият конкурент на Facebook?
  • Дали Зукурбърг знае условията за ползване на Александър Коган и дали Коган може да продава или предава данни спрямо тях?

Най-големият проблем според Харис обаче е въпросът с неинформирането на 87-те милиона потребители, на който Зукърбърг отговори, че не е бил на много от тези срещи, където се е взело това решение и „не е сигурен какво са обсъждали други хора“. Харис не пропусна да отбележи, че изборът да не се информират хората е проблем на доверието и прозрачността и поиска да знае дали Зукърбърг е потърсил да разбере кой във Facebook е имал тази информация и защо се е взело това решение. Тук изпълнителният директор на Facebook нямаше избор, освен да се огъне и да каже, че очевидно е допусната грешка с това решение и че са смятали, че проблемът е решен с изтриването на данните.

Показанията на Зукърбърг по случая продължават и днес през целия ден.

Още от Social