Понякога приемаме, че нещо е вярно, защото просто съществува в света около нас, но винаги е полезно да се направи официално проучване, което да докаже нашите предположения. Например всеки, който чете този текст, вероятно предполага, че инфлуенсърите в социалните медии и YouTube много лъжат за целта на част от съдържанието, което създават, но сега има официален доклад, който го доказва.
По данни на Ройтерс проучване, проведено в ЕС, показва, че четирима от петима инфлуенсъри не разкриват спонсорирано съдържание, известно като sponcon. В ЕС (и в САЩ) е противозаконно да се приемат пари за създаване на съдържание, без то да се оповестява като реклама. В проучването са разгледани 576 инфлуенсъри и е установено, че почти всички (97%) публикуват спонсорирано съдържание, но 80% от тях не го оповестяват като платена реклама.
В проучването не е разкрита самоличността на инфлуенсърите. Европейската комисия обаче потвърди, че ще разследва по-задълбочено 358 от тях и ще издаде актове, ако е необходимо.
За да бъде положението още по-лошо, проучването установи, че 119 от инфлуенсърите са рекламирали и нездравословни или опасни дейности. Сред тях са консумация на алкохол, медицинско лечение и противоречиви финансови съвети.
"Проблемните маркетингови практики илюстрират важността на наличието на модерно и стабилно законодателство, което да е подходящо за гарантиране на цифровата справедливост за потребителите онлайн", заяви Комисията.
Проблемът тук, разбира се, е в липсата на прилагане на релевантни закони. Правителствата могат да изготвят всякакви закони, изискващи от инфлуенсърите да спазват етични насоки, но това не означава нищо, ако няма ефективен начин за откриване и наказване на тези, които нарушават правилата. Докато това стане, потребителите трябва да разберат, че има много, много голяма вероятност инфлуенсърът, когото наблюдавате, да не ви казва, че е просто платен говорител на дадена марка.
Снимка: Unsplash
Виж още: Възможно е да се нуждаем от ново ниво за урагани при ветрове със скорост над 300 км/ч