Когато чуем думата "корабокрушение", обикновено си представяме останки от кораби, потънали на дъното на океана. Не е задължително обаче инцидентите с плавателни съдове винаги да стават в открити води. Доказателство за това е още пресният инцидент с италианския круизен кораб "Коста Конкордия", който доведе до смъртта на над 10 души. Луксът, високите технологии, съвременните материали и модерно управление не спасиха плавателния съд от крушение, а историята напомни за една друга, историческа трагична случка, довела до смъртта на мнозина - гибелта на "Титаник".

Всъщност в периода от потъването на легендарния лайнер до последните минути на "Коста Конкордия" са се случили още куп подобни инциденти. Много от тях - почти на брега. Резултатът е силно притеснителен - сериозни екологични щети и десетки "скелети" на ръждясали, отдавна "издъхнали" плавателни съдове, грозно зарязани край бреговете в различни точки по света. Мрачни мемориали, целящи сякаш да ни напомнят за човешката глупост, самонадеяност и беззащитност.

Ето историите на някои от тях.

 

 

Заради недоглеждане и човешка грешка корабът "New Carissa" се превърна в ръждясал спомен край брега на Орегон, САЩ, през февруари 1999 г. Тогава плавателният съд преживя буря, с която не успя да се справи, след като беше оставен на котва, чието въже се оказа твърде късо. Когато екипажът вижда грешката си, вече е твърде късно. От тогава до сега руините на железния гигант украсяват крайбрежието на Орегон. От "New Carissa" е останала само кърмовата част, а предната част на корпуса изгаря и е отнесена от водата. От 2008 г. "New Carissa" има нова съдба - превърната е в база за разглобяване на кораби.

 

 

Този "скелет" е на кораба RMS Mulheim. Неговите останки лежат в плитчините край нос Ландс енд, Великобритания, от март 2003 г., когато плавателният съд бил запратен от морето в скалите. Преди да корабокрушира, RMS Mulheim пътувал с мисия да превози 2000 тона пластмасови чипове от Ирландия до Германия. За щастие всички пътуващи на борда му са оцелели, а голяма част от товара е отстранен от мястото на катастрофата. Все пак близкият залив и крайбрежието са сериозно засегнати и остават замърсени и до днес.

 

 

 

Въпреки че изглежда внушително, "American Star" също става жертва на катастрофа. В края на 1993 г. корабът се отправя от Гърция към Тайланд, но така и не стига до крайната дестинация, след като бива връхлетян от буря. Корабът засяда край Фуертевентура, Канарските острови, където е оставен на милостта на стихиите. А точно по това време тя не е много голяма. И сега "American Star" се намира на същото място. Междувременно през 2006 г. кърмова част е разрушена, а през 2007 г. останките на кораба се разделят на две и потъват.

 

 

 

Този ръждясал танкер засяда на 500 метра от остров Ланай по времето на Втората световна война. Там може да бъде открит и сега. Трудно е обаче да бъде видян, тъй като, за да стигнете до място с добра видимост, трябва да изминете 3 километра пеша. Другият вариант е да притежавате добра подводница (което е малко вероятно).

 

 

Този кораб е жертва на циклона Uma. Намира се в рифа край бреговете на остров Вануату още от 1980 г. Сега обаче не е просто прогнил корабен скелет, а местна атракция, посещавана от множество туристи. В състава на република Вануату влизат 82 острова, 65 от които са обитаеми. Територията е използвана и като офшорна зона, въпреки опитите на австралийските власти да прекратят тази практика.

 

 

 

Този метален грозник се намира на едно райско местенце - един от най-красивите плажове в Гърция - плажа Навагио. Мястото всъщност става толкова известно точно след корабокрушението на кораба, прекарващ контрабандни цигари и направил опит да се скрие тук от гръцкия флот.

Неопитният екипаж не успял да овладее управлението по време на разразила се по това време буря и корабът се разбил в скалите. Драмата се разиграла в началото на 80-те години на миналия век. До популярния плаж се стига само по вода.

 

 

 

Тук контрастът е драстичен - тонове ламарина на фона на бряг, пълен с тучна зеленина. Плавателният съд корабокруширал през 70-те години на миналия век край бреговете на Хондурас. За него се носят най-различни легенди. Твърди се, че е прекарвал контрабандна стока, но други смятат, че е участвал в революцията в Никарагуа. Трети пък са на мнение, че корабът е бил просто обикновен товарен плавателен съд, превозващ дървесина.