
Докато служителите в складовете на Amazon се обединяват в синдикати и се борят за по-добри заплати и условия на труд, те все по-често наблюдават как колегите им в склада се превръщат в... роботи. Според неотдавнашен доклад на Wall Street Journal гигантът в електронната търговия официално е внедрил над един милион роботи в складови бази и центрове за изпълнение на поръчки. За разлика от тях в момента в компанията са заети над 1.56 милиона души, по-голямата част от които работят в същите съоръжения.
Досега роботите на Amazon са били по-скоро част от работния процес, отколкото пълноценни заместители на хора, въпреки че доклад от миналия месец показва, че компанията започва да работи с хуманоидни роботи за неща като доставки. Но компанията със сигурност съкращава човешкия труд, докато повишава своята „производителност“. По данни на WSJ Amazon е намалила броя на хората в един обект до 670 души, което е най-ниската стойност от близо две десетилетия. Междувременно се съобщава, че около 75% от доставките вече се извършват от ботове, а броят на пакетите, изпратени от един служител в обект, се е увеличил от 175 през 2015 г. на 3870.
Теоретично бихте си помислили, че възприемането на роботизацията ще подобри живота на служителите, които би трябвало да видят, че тежестта, която им се налага, е по-малка, тъй като автоматизацията влиза в ролята на помощник в тежката работа. Това не се вижда точно в нито една от наличните данни. Проучване, проведено от Центъра за градско икономическо развитие към Университета на Илинойс в Чикаго, установи, че 41% от работниците в складовете на Amazon са претърпели травма на работното място, а почти седем от всеки десет са си взели неплатен отпуск за възстановяване. Администрацията за безопасност и здраве при работа към Министерството на труда на САЩ също е установила, че обектите на Amazon редовно не осигуряват безопасността на работниците и ги излагат на високорискови условия.
Изглежда, че дългосрочният план е, вместо да се облекчат работниците в склада от стреса, те просто да бъдат освободени от работа. Миналия месец главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси изпрати писмо до служителите, в което се говори за интегрирането на изкуствения интелект и автоматизацията в цялата работна сила на компанията и се казва, че в крайна сметка компанията „ще се нуждае от по-малко хора, които да извършват някои от дейностите, които се извършват днес“. Вместо да подобри условията и качеството на работа, изглежда, че Amazon просто ще премахне изцяло хората от тях - както и от счетоводните си документи.
В допълнение към хуманоидните ботове, с които компанията си играе, WSJ съобщи, че Amazon тества редица различни ботове в своите лаборатории за иновации, включително интегриране на изкуствен интелект в машините, така че те да могат да правят неща като отговаряне на гласови команди.
Снимка: Unsplash