Само допреди столетие изминаването на разстоянието между Париж и Токио е било смятано за смело пътешествие, изиск­ващо много време и усилия. Било е непостижима мечта за мнозина. Хората дори не са предполагали, че ще дойде време, когато това пътуване ще може да се осъществява само за 2.5 часа. Няма грешка – това е времето, което ще е необходимо през 2050 г., за да се придвижите със самолет от френската до японската столица. Това ще бъде възможно благодарение на новата разработка ZEHST (Zero Emission High Supersonic Transport) на европейския аерокосмически гигант EADS.

Нулеви вредни емисии

Новината беше съобщена по време на авиосалона Льо Бурже, състоял се през юни във Франция. Тогава от компанията представиха 4-метров модел на екологичния и свърхмодерен апарат ZEHST. Междуконтиненталният авиолайнер беше описан от своите създатели като „височинен свръхзвуков самолет с нулеви вредни емисии”. Според предварителната информация машината ще се издига с помощ­та на стандартни турбореактивни двигатели, които обаче ще се захранват с биогориво, получено от преработката на водорасли.

Достигайки определена височина и скорост, в самолета ще се задействат чифт малки реактивни двигатели, използващи течен водород и течен кислород. Това ще става на височина 5 километра и при скорост 0.8 Мах. По-късно към двата реактивни двигателя ще се присъединява и допълнителен трети, но значително по-голям от другите. Резервоарът с ракетно гориво, необходимо на двигателите, ще заема половината фюзелаж.

 

С авиолайнера ZEHST ще може да изминете разстоянието от Токио до Париж за 2.5 часа. За сравнение сега това става за приблизително 14 часа.

 

32 км над земята

С тази сериозна екипировка авиолайнерът ще може да се издига на височина 23 километра и да достига скорост от 2.5 Мах. Въпреки голямата скорост и височина

на полета пасажерите няма да изпитват каквото и да било неудобство. Те ще се чувстват така, сякаш се возят в стандартен самолет, обещават от EADS. От там поясняват, че максималното ускорение, което ще усещат пътниците, ще е 1.2g. Предвижда се и още един ъпгрейд по време на полет. На по-късен етап ще се задейства допълнителен комплект двигатели – въздушнореактивни, използващи водород. С тях самолетът ще достига скорост 4Мах и височина 32 километра. За сравнение – сега летателните апарати от този тип достигат височина едва 10 километра. Преди приземяването – на височина 10 000 метра, самолетът ще изключва реактивните и ще преминава на стандартните турбореактивни двигатели. С тях ще може да бъде извършено класическо приземяване.

Апаратът ZEHST е предвиден да превозва на борда си от 50 до 100 пасажери. Проектът обаче все още се намира на ранен стадий на развитие. Очаква се действащ прототип на апарата да се появи чак през 2020 г. Пълноценен пътнически авиолайнер пък ще бъде готов не по-рано от 2040 г. Масово използваем ZEHST ще дебютира в далечната 2050 г., предвиждат авторите на проекта.

 

С въздушно­реактивните двигатели самолетът ще достига скорост 4 Мах и височина 32 километра. За сравнение – сега летателните апарати от този тип се издигат на височина до 10 километра.

 

Самолет на батерии

На авиосалона Льо Бурже от компанията EADS беше представен и друг интересен самолет, отново с екологична насоченост. Създателите му посочват, че отново става дума за машина с нулеви нива на вредни емисии във въздуха. Името на концепта е VoltAir. Апаратът е проектиран да работи изцяло с електрически двигател и да използва литиево-серни или литиево-въздушни батерии. Батериите ще могат да бъдат лесно и бързо сменяни, което ще се извършва по време на престоя на летищата. Този процес при VoltAir ще замени стандартното зареждане с гориво, извършвано при стандартните самолети.

 

Тагове: