Британският производител на луксозни автомобили Rolls-Royce успешно тества първия в света високоскоростен корабен двигател, работещ изцяло на метанол, с цел да трансформира задвижването на корабите и да намали въглеродните емисии в морската индустрия.

Тестът беше проведен в отдела за съвременно инженерство на компанията Rolls-Royce Power Systems, базиран във Фридрихсхафен, Германия, като част от изследователския проект meOHmare.

В сътрудничеството участват специалистът по впръскване на гориво Woodward L’Orange GmbH от Фойербах, Германия, и изследователският институт WTZ Roßlau, специализиран в двигателната технология, горивните системи и алтернативните решения за задвижване.

Финансирана от Федералното министерство на икономиката и енергетиката на Германия, инициативата има за цел да разработи до края на 2025 г. цялостна концепция за високоскоростен двигател, неутрален по отношение на CO2, работещ изцяло на зелен метанол.

„Това е истинска световна премиера“, подчерта д-р Йорг Стратман, главен изпълнителен директор на Rolls-Royce Power Systems AG. „Към днешна дата няма друг високоскоростен двигател в тази класа, който да работи изцяло на метанол.“

За разлика от дизела метанолът е безцветен течен алкохол, който не се възпламенява сам и изисква изцяло нова система за впръскване. Поради това инженерите на Rolls-Royce напълно преработиха процеса на горене, турбокомпресорната система и управлението на двигателя.

Те дори преконфигурираха инфраструктурата на изпитвателния стенд, за да отговори на изискванията на метаноловото гориво. „Първоначалните тестове показват, че двигателят работи гладко – сега е време за фина настройка“, обяснява Йоханес Кеч, ръководител на отдела за разработка на метанолови двигатели в дивизията за енергийни системи на Rolls-Royce.

Метанолът се очертава като едно от най-обещаващите горива за декарбонизация на морския транспорт. Причината за това е, че той предлага почти неутрална по отношение на CO2 експлоатация, когато се произвежда с помощта на възобновяема енергия чрез технологията power-to-X.

Той е биоразградим, лесен за съхранение и произвежда значително по-малко замърсители от изкопаемите горива. Всички тези качества го правят идеален за фериботи, яхти и офшорни кораби, които се стремят да отговорят на все по-строгите екологични стандарти.

„Инвестираме специално в технологиите на бъдещето, за да отворим ефективни начини за нашите клиенти да намалят емисиите на CO2 и да разширим още повече нашата водеща роля в областта на устойчивите задвижващи системи“, заявява Стратман.

Успешният тест бележи повратна точка за устойчивото корабоплаване и доказва също, че зеленият метанол е гориво с бъдеще и че технологията за неговото производство вече съществува.

Компанията разкри, че разработката на новия двигател е в съответствие с нейната стратегия за разширяване на морското си портфолио с технологии с по-ниски въглеродни емисии. Тя работи и върху концепция за двойно гориво, която може да използва както метанол, така и дизел, като преходна технология, докато веригите за доставки на зелен метанол станат широко достъпни.

Снимка: Unsplash/Rolls-Royce

Виж още: Apple може да пропусне Phone 19 като име и да ни даде направо iPhone 20

 

Още от HiEnd