Дори и да не сте от онези “посветени” потребители, които използват някое от приложенията тип ad blocker, поне сте чували за тях. О, да - те правят света ни по-приветлив, по-подреден и най-вече - спасяват от толкова “ужасно неприятните” реклами, които дебнат всеки потребител с цел да му развалят изживяването. Но реално знаете ли как функционират тези приложения?

В свой блогпост специалистът по киберсигурност Sergey Mostsevenko ни обяснява какво точно се случва на заден план. Най-обобщено, програмата за блокиране на реклами оставя малки следи от данни на посетените от даден потребител уебсайтове. Когато се събере голямо количество от тези следи, някой недоброжелател може да ги използва в процес, по-известен като fingerprinting. Маркетолозите обичат този процес, защото той им дава много детайлна информация за IP адреси, езикови настройки,  къде кликват потребителите, в каква последователност четат или разглеждат сайтовете, колко време прекарват на тях, в кой времеви отрязък и т.н. На практика този вид “отпечатъци” са почти неизтриваеми. Докато можете да се отървете с лекота от бисквитките и кешираните данни, да сърфирате през режим инкогнито или през специфични браузъри, то fingerprinting е лесен за проследяване.  


Рекламните блокери може и да се предлагат в различни варианти, но в основата си правят едно и също: сканират за определени елементи на уеб страницата и спират възпроизвеждането им. Повечето потребители дори не разглеждат опциите и не правят абсолютно никакви настройки, което дава широко поле за изява. Има обаче и още една подробност: колкото и да изглежда съвършена, програмата за блокиране на реклама винаги бива побеждавана. Софтуерите засичат нейното влияние и по-напредналите компании за техническа поддръжка просто намират алтернатива. Mostsevenko поставя на тест и така популярното твърдение, че ad blocker приложенията намаляват лага (бързината на зареждане на страници). Тестът е извършен през Safari на MacBook Pro от 2015 г. и разликата между наличието на блокираща реклами програма и без нея е... 20 милисекунди.  


Според специалиста това е постоянен процес: списъците с филтри се променят, рекламните блокери се ремонтират, след като са били компрометирани, но винаги някой друг открива начин да се справи с тях. Както се казва, в индустрия за търгуване на данни, която е оценена на около 200 милиарда долара, всичко е от значение. За да не се чувствате като герой на Джордж Оруел, фондацията Electronic Frontier предлага да деактивирате Javascript (където е възможно), да използвате браузър, който се опитва да намали fingerprinting, да сведете разширенията до минимум, да инвестирате в добър VPN и доколкото можете - отказвайте бисквитките на сайтовете. И да - ако нямате ad blocker, по всяка вероятност ви се е наложило да затворите някой прозорец с реклама и на нашия сайт.  

Снимки: Unsplash

Виж още: Новият вирус FlyTrap дебне вашето Android устройство