
Като излязъл от научнофантастичен филм, компанията Volonaut представи Airbike: своя модел летящ мотоциклет, обещаващ къси полети на ниска височина. Този модел е проектиран да превозва един пътник, използвайки реактивна система за задвижване, и е способен да излита и каца вертикално. Мотоциклетът, колкото и революционен да е, все пак буди някои опасения.
Едноместното превозно средство е изработено предимно от 3D печатни компоненти от въглеродни влакна, с тегло едва 30 килограма. Тази лекота позволява излитане и контрол без използване на крила или ротори. Мотоциклетът Volonaut се стабилизира от вграден софтуер за стабилизация, подсилен от полетния компютър.
От техническа гледна точка Airbike е амбициозен проект. Той използва реактивни двигатели с векторно управление и компютризирана система за контрол на полета, която позволява зависване, балансиране и бързи маневри. Опитът обещава 360-градусова видимост (поради липсата на затворена кабина) и изключителна маневреност, като тестовите модели достигат скорост до 190 километра в час; обаче, производствените единици ще бъдат ограничени до около 102 км/ч, за да отговарят на изискванията за ултралеки летящи машини.
Машината може да лети до десет минути, в зависимост от теглото на водача, и работи с обичайни авиационни горива като Jet-A1, както и дизел, керосин или биодизел. Максималното време на полет на Airbike е 10 минути и не се изисква лиценз за използването му в САЩ.
Въпреки иновативността си, представеният летящ мотор има и недостатъци. С максимално тегло на пилота от 95 килограма и без резервно задвижване или механизъм за плаване, продължителността на полета и границите на безопасност са строго ограничени. Критиците също така посочват липсата на публични патентни заявки, неясните регулаторни процедури и високата цена от 880 000 долара като признаци, че тази машина може да остане нишов продукт за ентусиасти, а не мащабируемо решение за мобилност. Краткото време на полет, потенциалното въздействие на шума и уязвимостта към повреди на двигателя повдигат въпроси относно дългосрочната жизнеспособност, дори и компанията да е започнала предварителни поръчки за доставка през 2026 г., но датите на доставка все още са неясни.
Volonaut, ръководена от авиационния предприемач Toмаш Патан (известен с личния eVTOL Jetson One), не е предоставила много подробности относно финансирането или мащаба на производството си.
Списъкът с компании, които са представили прототипи на летящи мотори, не е кратък и в него личат имената на JetPack Aviation Speeder, Aerofex/Aeroflex Jedi Hoverbike, A.L.I. XTurismo и др. Въпреки това, опитите досега не са довели до създаването на търговски превозни средства поради много причини, включително липса на мащабируемост, технически ограничения, високи разходи и опасения за безопасността.
Снимка: Unsplash/Volonaut
Виж още: Прозорецът ни за улавяне на извънземен сигнал може да се затвори след 41 000 години