Чудили ли сте се някога защо самолетът има вертикална задна перка? Самолетът се нуждае от нея, за да стабилизира полета си. Тъй като летенето без вертикална опашка е много по-енергийноефективно, авиационната индустрия работи усилено, за да постигне това - досега без особен успех. Птиците обаче не се нуждаят от вертикална перка, което повдига въпроса: как го правят?
Дейвид Лентинк, професор по биомиметика в университета в Гронинген, разработи роботизиран модел на птица с истински гълъбови пера, за да покаже как го правят. В предишна работа той установи, че птиците непрекъснато коригират формата на крилата и опашката си. В последната си статия той показва, че неговият подобен на гълъб робот може да възпроизведе тези движения.
Алгоритъм управлява девет серво мотора, които движат перата, за да променят непрекъснато формата на крилата и опашката. Алгоритъмът имитира рефлекси, за които се смята, че се използват от птиците, за да се стабилизират.
През 1929 г. немският учен Франц Грьобелс предполага, че това позволява на птиците да летят като „автоматични самолети“. Почти век по-късно роботизираната птица PigeonBot II потвърди идеята му, като беше успешно тествана в аеродинамичен тунел, след което летеше автономно на открито.
Освен че показа как птиците успяват да летят без вертикални перки, Лентинк отвори пътя към проектирането на по-икономични самолети. „Европейската група Airbus създаде концепция, визуализираща как трябва да изглежда такъв самолет. Нашето проучване предоставя знанията за реализиране на техните идеи.“
Освен това новата концепция на дизайна намалява радара на самолета, което може да подобри операциите на реактивните изтребители.
Снимка: Unsplash/Eric Chang, Lentink Lab
Виж още: Географските информационни системи: мост между наука, администрация и бизнес