Всички сме чували (или дори били в ролята на) родители, които повтарят до припадане “тези видеоигри няма да те научат на нищо”. Както вече знаем, това отдавна не е вярно и към всички полезни неща, които сме научили от видеоигрите, вече можем да добавим и шофирането. В Guangshen Driving Training Group, едно от най-големите училища за шофьорски курсове в южнокитайския технологичен център на Шънджън, от почти година разполагат с няколко симулатора Lazy Cat. Посредством тях се симулира шофиране по различни маршрути и при различни метеорологични условия. Това става възможно благодарение на данни, събрани от реални тестови автомобили, като не са пропуснати пътните особености, маркировки, светофарни уредби и т.н. Трансформираните по този начин традиционни методи на обучение са енергоспестяващи и намаляват разходите за гориво, труд и наем.
Във все повече градове е невъзможно да се отворят традиционни места за обучение в централните части, защото няма достатъчни по големина терени, а и дори да има - цените на квадратен метър са прекалено високи. От друга страна цената на един симулатор варира между 30 000 и 40 000 юана, докато за един учебен автомобил се заплаща около 120 000 юана, без да се калкулират разходите за гориво. Освен това двама или трима служители могат да работят с 14 симулатора едновременно, докато традиционното училище за шофиране ще трябва да съобрази броя на инструкторите по шофиране с превозните средства на разположение. Разбира се, амбициозните шофьори все още ще трябва да практикуват с истински автомобили, преди да положат шофьорските си изпити. За разлика от България за добиване на право за управление на превозно средство се преминават цели 4 теста: два теоретични: за правилата за движение и основни понятия за превозните средства и правилни навици на шофиране; един за паркиране, както и традиционният пътен тест, който засвидетелства основни умения за шофиране. Това изглежда като огромна иновация, но от другата страна на везната натежават все по-бързо набиращите скорост автономни автомобили. Дали това не е някаква малка “битка на роботите”?
Снимки: South China Morning Post / Jane Zhang
Виж още: Байдън не възнамерява да разхлаби хватката на технологичните санкции към Китай