Със своята над стогодишна история, Peugeot е сред пионерите на автомобилната индустрия. Днес френската марка присъства в повече от 150 страни и разполага със стабилна основа за бъдещото си развитие.

Произведените от Peugeot 50 милиона автомобила представляват годишния обем автомобили, които се продават в момента в света.

Всичко започва с едно семейно предприятие и голямата любов към автомобила. От 1889 година до днес, със 160 модела, от Type 1 до Type 190 S, и 34 гами, от 201 до 308, Peugeot предлага на пазара автомобили с подчертан индивидуален стил, който непрекъснато се обновява.

В основата на успеха на историята Peugeot са ценностите на марката и непрестанния стремеж към новаторство, както в областта на дизайна, така и на технологиите. Днес автомобилите Peugeot излизат от 24 завода в цял свят.

През 1810 година семейното предприятие Peugeot започва да произвежда инструменти, домакински съдове, кринолини, пружини за лорнети, шевни машини... През 1858, лъвът става емблема на дружеството. Той символизира трите качества на режещите инструменти с марката Peugeot: здравина на зъбите, гъвкавост на ламарината и бързина на рязането.

Много важно събитие за дружеството е първото триколесно превозно средство задвижвано с пара, наречено Serpollet Peugeot и представено на световното изложение през 1889 в Париж. Първите автомобили Peugeot се появяват на пазара през 1891 година. През 1895, Peugeot Type 7 печели първото в света автомобилно състезание, Париж-Бордо-Париж.

От 1891 до края на двайсетте години на 20 век в света на автомобилите се правят много изобретения. Peugeot предлага все по-богата гама, от Type 3 до първата кола с 4-цилиндров двигател, Type 39 лансирана през 1902. Един от емблематичните моменти в историята на автомобилостроителя е фактът, че първият автомобил по пътищата на Италия е четириместния Peugeot Type 3, с номер на шасито 24, от януари 1893 година. През 1895 година е произведен първият товарен автомобил Peugeot, Type 13, наречен омнибус за доставка.

Първият търговски филиал на Peugeot е създаден в Марсилия от Арман Пежо през 1900 година. През същата година, в Южна Америка е внесен първият автомобил Peugeot.

На волана на Peugeot L76 с 4-цилиндров двигател Жил Гиу печели състезанието "500-те мили на Индианополис" през 1913. Този автомобил постига още две победи, през 1916 с Дарио Реста и през 1919 с Хауълд Уилкокс.

Първите 100 000 автомобила Peugeot са произведени в периода 1889 1925, в различни фабрики в Северна и Източна Франция, преди заводите Peugeot да се установят в Сошо. През 1929 година Жан-Пиер Пежо създава футболен клуб Сошо, и той поставя началото на спонсорската дейност на Марката.

От 1929 година, автомобилът влиза в ерата на по-мащабното серийно производство и на демократизацията си. Лансираният през тази година модел на Peugeot 201 поставя началото на наименованията на марката с 3 цифри, средната от които 0: първата е свързана с размерите, третата с поредността на модела, а нулата е връзката между тях. Тази система на номериране се използва и днес. Моделът 201 е известен и с една важна техническа новост. Той е първият автомобил в света със серийни независими предни колела.

Лансираният през 1934 година 401 Eclipse е първият кабриолет с твърд покрив, който се сгъва и прибира в багажника. Това нововъведение ще се доразвива по-късно с моделите 206 СС, 307 СС и 207 СС.

През 1935 година Peugeot създава 402, с изключително аеродинамична линия, наречен Sochaux rocket (ракетата Сошо). Това е голяма новост в автомобилния дизайн. Автомобилът се характеризира не само с обтекаемата си каросерия, но и с фаровете, монтирани зад решетката на радиатора.

През 1937, един много предприемчив концесионер на марката в Париж записва три автомобила Peugeot 302 DS Speciale Sport за участие в състезанието "24-те часа на Льо Ман". Te завършват на 7-о, 8-о и 10-о място. На следващата година, един от трите 402 DS Speciale Sport печели титлата в клас 2 литра.

През октомври 1948 г. на салона в Париж Peugeot представя своя 203. Той става много популярен и се появява в няколко версии: с подвижен покрив, кабриолет, купе, семейна...

През 1955 г., за първи път, Peugeot се обръща към Pininfarina за дизайна на модела 403. Това е първият модел на арката, произведен в повече от 1 милиона екземпляра. В него има две големи технически новости: първият масов автомобил с дизелов двигател и първият в света с автоматичен вентилатор, който се включва според температурата на водата в двигателя.

През 60-те години се раждат два запомнящи се модела: 404, дело също на Pininfarina и оборудван с първия френски двигател с впръскване на горивото, и 204, първият автомобил Peugeot с предно предаване и напречно монтиран двигател от алуминий. Четирите колела са независими, а предните спирачки дискови.

През този период, Peugeot засилва международното си присъствие. Продажбите му извън Франция, които са 40% от общите през 1965, през 1973 стават 54%.

Това международно развитие се осъществява чрез мрежа от филиали за внос, първият от които е създаден през 1966 в Германия. Следват тези в Белгия, Великобритания, Италия и Швеция.

На салона в Париж през 1968 г. е представен луксозният 504, който през 1969 е избран за автомобил на годината. Той се появява в 4 силуета: лимузина, комби, купе и кабриолет и е произведен в 3,6 милиона екземпляра. Между другото, 504 се сглобява в Нигерия чак до 2006 година.

През 1963, 1966, 1967 и 1968 година 404 печели East African Safari. Емблематичната африканска кола на Peugeot, 504, печели същото рали през 1975, както и рали Bandama през 1974, 1975 и 1976.

През 1975 година марката лансира 604, първият в Европа автомобил с турбодизелов двигател.

1983 е годината на раждане на свещения номер 205. Моделът на Peugeot е произведен в 5,3 милиона броя. Той е въплъщение на новия слоган Един производител се готви за атака, който поставя динамиката сред основните ценности на френската компания.

205 Турбо 16 спечелва две титли на Световния рали шампионат през 1985 и 1986 година. Освен това той е победител в Париж-Дакар през 1987 и 1988.

Автомобил на 1988 година става Peugeot 405. Той е лансиран предходната година и е произведен в 3 милиона броя. С него Ари Ватанен печели през същата година митичното състезание Pikes Peak в Колорадо, поставяйки нов рекорд. Peugeot запазва титлата и следващата година.

През 1989 Peugeot печели отново Париж-Дакар, а през 1990 с 405 Турбо 16 постига тройна победа.

Първата победа на 905 е през 1991 на пистата Suzuka в рамките на Световния шампионат на спортните автомобили, а с нея започва поредица от успехи: Шампионата през 1992 и тройната победа в "24-те часа на Льо Ман" през 1993.

През 1995 Peugeot представя електрическия 106 най-продаваният в Европа автомобил 0 емисии.

Девизът За да бъде автомобилът винаги удоволствие се ражда през 1995 заедно с 406. Основните ценности на марката, сигурност, динамика, естетика и новаторство, придобиват вече реални измерения.

През май 1997 Pininfarina създава 406 купе, колата чиято непреходна елегантност и чистота на линиите и днес е образец в областта на автомобилния дизайн.

Автомобилен салон Женева 1998: ражда се 206 СС, първият сериен купе-кабриолет с твърд сгъваем покрив. Серията 206 постига исторически успех с 6 милиона произведени автомобила до април 2007.

Също през 1998 година, Peugeot започва работа по мащабен и дългосрочен проект в областта на екологията въглероден кладенец в Амазония. Става дума за създаване на плантация от 2 милиона дървета от 50 вида.

Създаденият през 1998 дизелов HDi дизелов двигател позволява да се намалят с 60% емисиите на вредни частици, с 40 до 50% на други замърсители и с 20% на газовете, свързани с парниковия ефект. В лансирания през 2000 година 607 се появява филтърът за твърди частици (FAP), едно голямо постижение в областта на екологията. Днес той се предлага в почти цялата гама. В момента в света се движат над 1,8 милиона автомобила Peugeot, оборудвани с FAP.

През 2000 година 206 WRC продължава подвизите на 205 и става световен рали шампион. През цялата си кариера той спечелва 25 ралита и запазва титлата си две поредни години с пилота Маркус Грьонхолм.

През 2001 година Peugeot лансира 307, чиято средно висока архитектура осигурява повече пространство и комфорт в купето. ледващият силует в гамата, 307 SW, добавя по-голяма модулност и светлина, запазвайки удобството на управлението.

През 2004, Peugeot продава над 2 милиона автомобила и лансира модела 407, елегантна, дръзка и спортна лимузина. През 2005 година се въвежда втора нула в наименованията на модели, които представляват разширение на гамата. Първият от тях е 1007: лесен за използване, с две електроуправляеми плъзгащи се врати.

През 2006 година е лансиран последният представител на седмиците, 207, чиято гама се обогатява бързо със силуетите СС, RC, SW и SW Outdoor.

Показателен факт за международното развитие на марката е излизането на 6-милионния 206 от завода в Китай през април 2007. Историята на този модел продължава.

Серията 8 започва през 2007 г. с лансирането на 308. И той, както 207 е оборудван с произведените от PSA Peugeot Citroën и BMW Group двигатели: бензин THP (Turbo High Pressure) 1,6l 16v 110 kW и 128 kW и VTi (Variable valve lift and Timing Injection) 1,6l 16v 88 kW.

През 2007 на пазара излиза 4007, първият SUV (Sport Utility Vehicle) на марката. Същата година започва участието на 908 HDi FAP в шампионата Сериите на Льо Ман. Марката се завръща в автомобилния спорт на най-високо ниво с първо място сред пилотите и конструкторите. Болидът стартира и в 24 часа на Льо Ман 2007 и завърши втори едва 6 месеца след първите си тестове.

2008 година започна с представянето на новите лекотоварни модели на Peugeot, Partner и Bipper. Така товарната гама на марката стана най-богатата в историята й.

Най-новото предложение Peugeot е версията SW на 308, а през пролетта бе обявено и началото на серийното производство на невероятния прототип 308 RC Z. Моделът продължава традицията на Марката да предлага изключителни и стилни купета.

Доказвайки успешния транфер на технологии от спорта в серийното производство, през 2008 Peugeot Sport представи първия демонстратор на хибриден HDi FAP двигател, монтиран в състезателен прототип. Сезонът започна блестящо за 908 HDi FAP с три поредни победи в Сериите Льо Ман в Барселона, Монца и Спа, а след това прототипите спечелиха второ и трето място на "24-те часа на Льо Ман".

Тагове: