През 2016 г. съоснователят на Studio Ghibli и режисьор Хаяо Миядзаки, отговорен за любими аниме класики като Princess Mononoke и Kiki’s Delivery Service, влезе в новинарските заглавия по целия свят с реакцията си към AI анимационна програма.
„Никога при никакви обстоятелства не бих искал да внедря тази технология в работата си“, каза тогава Миядзаки на софтуерните инженери, които дойдоха да му покажат творението си. „Силно чувствам, че това е обида за самия живот.“ Половин десетилетие по-късно изкуственият интелект и потенциалната му роля в аниме продукциите отново са в центъра на вниманието.
Тази седмица Netflix предложи Dog and Boy: кратък анимационен филм, който стрийминг гигантът описва като „експериментално усилие“ за справяне с продължаващия недостиг на работна ръка в аниме индустрията. „Използвахме технология за генериране на изображения за фоновите изображения на всички триминутни видеоклипове“, беше коментарът в Twitter на Netflix Japan. Късометражният филм е трогателен, но веднага предизвика противоречия. Както посочва Motherboard, много потребители на Twitter обвиниха Netflix, че използва AI, за да избегне плащането на човешки творци.
Други се противопоставиха на това как Netflix и Wit Studio, компанията, която продуцира късометражния филм, приписват заслугите на тези, които са работили по Dog and Boy. Както можете да видите в края на видеото, човешки аниматори не само са участвали в създаването на фона на късометражния филм, но също така са преразгледали работата на AI. Дизайнерът на фона обаче е посочен като AI (+Human). Финалните надписи продължават, като изброяват Rinna Inc, компания за произведения на изкуството с изкуствен интелект и шепа изследователи на изкуствен интелект.
Много художници се тревожат за възможността AI да обезцени работата им, но тази загриженост е особено остра сред създателите на аниме. Недостигът на работна ръка, който Netflix посочва, е резултат от неустойчиви трудови практики, според които по-голямата част от японските анимационни студиа зависят от по същество неплатени хора на свободна практика, за да завършат голяма част от работата, която прави анимето възможно.
Според данни от Японската асоциация на създателите на анимация, публикувани през 2018 г., междинните аниматори, работниците, които рисуват кадрите, които правят една сцена да изглежда плавна, печелят около 200 йени (или по-малко от 2 долара) на рисунка. Тъй като производството на много кадри отнема повече от час, средният междинен аниматор може да очаква да направи около 1,1 милиона йени (или 10 000 долара) на година. За сравнение - през 2019 г. линията на бедност в Япония беше 2.2 милиона йени.
Снимка: Netflix
Виж още: Netflix ще ви следи дали сте у дома