Електрическите и автономни автомобили може да се наложат на пазара още през 2025 година, пише Джуди Лин за DigiTimes. Тъй като производството на електромобили използва много повече електронни части и компоненти, и не зависи от технологии за двигатели и скоростни кутии, множество производители на електроника виждат възможности за навлизане в тази индустрия.

Бързото развитие при батериите и технологиите за ИИ и Интернет на Нещата (IoT), падането на цените им, както и съществените актуализации на регулациите и облекченията за електромобилите в различни държави ще спомогнат за това електротранспорта да преобладава най-късно до 2030г. Още през 2023г. се очаква цената за производство на електромобили да се изравни с тази на традиционните коли в Европа; в Китай - през 2026г.; в САЩ - през 2028г.

По данни на анализатора Еф Ейч Лин, правенето на батерии образува 40% от цената за производство на електромобили, като цената на батериите упорито пада. Докато през 2009г. цената е била цели 700 долара на киловатчас, през 2018г. цената варира между 150 и 175 долара. До 2030г. тази цена се очаква да падне до 70 долара.

Тогава, съответно, пазарният дял на електромобилите (вкл. хибриди) ще надмине този на горивните. За това ще имат принос и самите клиенти - според проучване на UBS, 58% от китайците, до 30% от японците, корейците, англичаните и американците; и едва 20% от немците към настоящия момент охотно биха си купили електромобил. Най-високият процент обаче е в Австралия - цели 65%.

Къде се вписват производителите на традиционни автомобили в пейзажа? Тъй като създателите на електромобили все още са малки компании, те неминуемо ще трябва да разчитат на производствения капацитет на утвърдените марки, за да посрещнат поръчките - в противен случай рискуват да изчезнат от пазара.

Междувременно зората на смарт автомобилите ще увеличи търсенето на системи за сигурност, следене, гласови команди, добавена реалност, и IoT устройства, както и на системи за асистиране при шофиране и 3D сензори. Това ще отвори нови пазарни възможности пред производителите на полупроводникови компоненти.

По DigiTimes