Колкото и да не са съгласни критиците на Google, търсачката на технологичният гигант си остава може би най-популярната тяхна услуга. Въпреки множество спорове, обвинения, дори съдебни дела Google продължават да изпреварват конкурентите си, а за да докажат, че няма да “лежат на стари лаври”, по време на събитието Search On`21 бяха представени няколко нововъведения, които би трябвало да подобрят изживяването ни с популярната търсачка.
Едно от най-големите предимства на Google е, че търсачката разчита на изкуствен интелект. Съответно предложените резултати би трябвало да са максимално близо до това, което в действителност търсим. За тази цел през 2019 г. Google интегрира модел за машинно обучение, наречен BERT. Сега на ред е неговият наследник, носещ закачливото име MUM (Multitask Unified Model). Още през май стана ясно, че новият модел е поне 1000 пъти по-мащабен от предишния. Освен това MUM е мултимодален, което означава, че обработва еднакво добре както текст, така и визуални данни. Вицепрезидентът на екипа Pandu Nayak добавя, че моделът е обучен на 75 езика, което позволява на системата да „обобщава от езици, където има много данни като английски, до езици, където има по-малко данни като хинди“. Тези възможности ще се проявят най-вече във функцията Things to know, която “извлича” въпроси, свързани със самото търсене и като цяло да разшири обсега на тематиката. MUM ще открива и информация, спомената във видео съдържание. Освен това секцията About this ще бъде разширена и така потребителите ще имат повече информация за произхода на източника.

Изкуственият интелект идва на помощ и на Google Lens, защото според нововъведенията вече няма да се ограничавате единствено до изображения, а към тях ще може да бъде и добавян текст. Например ако потребителят хареса десен с хибискуси, то в приложението ще може да зададе търсене за “риза с хибискуси”. Функцията ще е налична първоначално само в САЩ, а глобалната ѝ премиера ще изчака “известно време”.
Освен това Google Lens ще бъде доусъвършенствана и ще предлага повече опции за пазаруване онлайн - модификация, която е в унисон със световната тенденция за все по-налагащ се виртуален шопинг. Потребителите дори ще получават информация дали някои артикули са налични в конкретен магазин до тях, без да се налага да губят време в детайлни проверки.

Що се отнася до Google Maps, в тях ще се появи нов слой, идентифициращ пожарите и тяхното разпространение. Освен това ще бъде публикувана информация като например колко акра са изгорели, какъв процент от пожара е овладян, както и връзки към местни ресурси за спешни случаи. Картите ще бъдат актуализирани на всеки час благодарение на събирането и обработката на данни в реално време от платформата за геопространствен анализ на Google Earth Engine. Към този момент функцията е тествана на територията на САЩ и Австралия.
Освен това Google Maps продължава развитието на Tree Canopy Lab, която следи доколко са залесени отделните квартали. Според проучванията повече зеленина в тези райони е един от начините за предотвратяване на топлинни вълни. Tree Canopy Lab ще бъде налична в над 100 града, сред които Лондон, Сидни и Торонто.
Google са взели решение да разширят и услугата си Plus Codes. Благодарение на нея хората, живеещи в по-отдалечени и слабо населени райони, можеха да споделят шестцифрен код вместо адрес. Това обаче не означаваше, че пътят до този “адрес” беше лесен за намиране. Ето защо се появява Addres Maker, който използва данните от Plus Codes, но и добавя допълнителна информация, която помага на локалните служби да изградят своите регионални карти, които да са в помощ при спешни случаи на медици, пожарникари, органи на реда и др.
Както се вижда, търсачката не е толкова “просто устроена”, а от Google обобщиха, че всяко търсене е във владение на “контекста”.

Снимки: Google

Виж още: Изкуствен интелект може да предсказва дали ще вали дъжд

Тагове: