В днешно време изглежда, че всяко място, което си заслужава да бъде посетено, се определя като такова единствено от инфлуенсърите. Точно те информират света кои ресторанти си заслужават, кои са отворените в момента и кои са интригуващите места за хранене, ако сте на пътешествие.

Но явно тези времена се променят - някои места затварят вратите си за инфлуенсърите, което повдига въпроси. Така например Dae, магазин за дизайн и кафене в Бруклин. Както съобщава Curbed, мястото е било наводнено от инфлуенсъри, носещи стативи, до такава степен, че собствениците са решили да ги забранят напълно. Въпросът беше разгледан в акаунта на кафенето в Instagram, като беше разрешено на посетителите да правят "бързи снимки" на собствените си маси, но категорично беше добавена новата им политика за забрана на снимки и видео в магазина: "Обичаме снимките на храни и напитки (ясно)... но TikToks и фотосесиите в Instagram малко излязоха извън контрол".

Само няколко седмици по-рано един град във Върмонт попадна в центъра на вниманието, защото се позова на подобни правила. Известен с живописния си есенен пейзаж, Помфрет затвори най-посещаваните и снимани места за инфлуенсъри и туристи. Управителният съвет на града гласува тези зони да бъдат затворени между 23 септември и 15 октомври, позовавайки се на "значителни проблеми, свързани с безопасността, околната среда, естетиката и качеството на живот".

През юли някои жители на града създадоха публична страница в GoFundMe, за да спасят Cloudland Road - буколическа ивица земя, която служеше като популярен фон за фокусирано върху есента съдържание в социалните медии. Организаторите на кампанията за набиране на средства твърдят, че решителните посетители, възнамеряващи да заснемат перфектни снимки, "са променили пейзажа на квартала до такава степен, че той е несъстоятелен".

Това са само два скорошни инцидента от подобно естество. През януари 2018 г. хотел в Ирландия забрани всички "блогъри", след като инфлуенсър поиска от собственика безплатен престой в замяна на съдържание. През февруари 2020 г. кафене в Тайван "строго забрани" инфлуенсърите, разочаровано от инстаграмърите, които полагат големи усилия, за да получат перфектния си кадър в магазина.

За някои забраната на създателите на съдържание през 2023 г. изглежда интересен избор. Трудно е да се подмине възходът на маркетинга на инфлуенсърите и последващите възможности за популяризиране.

Една от причините за подобни забрани е просто логистична. Популярните видеоклипове могат да благоприятстват растежа, но често субектите на тези видеоклипове не са подготвени за рязкото нарастване на посещаемостта. Д-р Маркъс Колинс, професор по маркетинг в Мичиганския университет, споделя, че някои ресторанти и местни забележителности "не могат да се справят с новото търсене" и не разполагат с инфраструктура за него, поради което усещат "физическо натоварване". Сара Блоксидж, директор по маркетинг, е съгласна с това: "Реалността е, че някои бизнеси просто не са подходящи за притока на хора, които един инфлуенсър може да привлече, което може да се окаже, че повече вреди на бизнеса, отколкото да му помага".

Но изглежда, че ерата на разочарованието от някои инфлуенсъри и техния избор също е настъпила. В началото на тази година деинфлуенсингът се превърна в мания (донякъде иронично). През лятото TikTokers изразиха възмущението си от наплива на микротенденции, които не само имат смешно кратък живот, но и нямат смисъл. Все по-голяма част от интернет изглежда уморена, особено когато то е свързано с постоянен поток от капиталистическо съдържание или липса на самосъзнание.

Същата концепция може да се приложи и към индустрията за отдих. Сам Шоу, стратегически директор във фирмата за потребителски проучвания Canvas8, казва, че някои инфлуенсъри се възприемат като хора, които имат "повърхностна връзка с местата, които посещават".

Вярно е, че правилата за забрана на камерите не са ново явление: още през 2013 г. големите ресторанти започнаха да прилагат по-строги правила за тези, които възнамеряват да документират храненето. Вестник New York Times описа тези посетители като "легиони от любители на храната с iPhone, които казват, че това, което правят, е почит - да не говорим за безплатна реклама за ресторантите".

Снимки: Unsplash

Виж още: Телефонно обаждане ли срина системите на едно от най-големите казина в Лас Вегас?