Частните сделки с акции на Spotify оценяват музикалната стрийминг компания на близо 16 млрд. долара, съобщава Ройтерс, позовавайки се на източници, запознати със сделките. Това може да изиграе водеща роля при бъдещото публично търговско предлагане (IPO) през 2018 година.
Новата оценка е с 3 млрд. долара по-висока от досега известните данни, които датират от юни, поясняват запознати с темата, като добавят, че търсенето на акции и ръстът на броя абонати в шведската услуга могат да доведат до оценка от 20 млрд. долара, когато компанията стане публична.
Пазарът на акции преди публичното им предлагане позволява на служителите и учредителите на големи частни компании като Spotify да се възползват от част от хартиеното си богатство, като същевременно позволят на други инвеститори да се включат в списъка с акционери. Ранните инвеститори, уморени от изчакването на изплащане на част от вложенията си, също продават акции.
Ценовият маркер от 13 млрд. долара оценява Spotify около четири пъти над приходите ѝ от продажби през 2016 г. Spotify възнамерява да подаде документи за IPO до регулаторите на САЩ в края на тази година, за да се появи на борсата през първото или второто тримесечие на следващата годинa.
Проучване сред инвеститорите, ръководено от технологичната инвестиционна и консултантска компания GP Bullhound, която притежава акции в Spotify, изчислява, че оценката на компанията може да достигне 50 млрд. долара до няколко години.
Инвеститорите и вложителите на рисков капитал се позовават на позицията на Spotify като „безспорен пазарен лидер" в музикалния бизнес, както и бързото нарастване на броя на потребителите, които плащат такса - от 5 млн. през 2012 г. до над 60 млн. днес.
Въпреки че нетната загуби се удвои през миналата година до 600 млн. долара, увеличението на приходите с над 50 на сто до 3,4 млрд. долара поднови надеждите, че компанията е на прав път да излезе на печалба.
Оценката на акциите на брокерите ще даде на Spotify валута, която да помогне за посрещане на предизвикателството от съперници като Apple Music и Amazon Music и потенциално ще финансира експанзия в съседни бизнеси, като видео или географски райони, към които все още компанията не е достигнала.
Това може да е от жизненоважно значение, тъй като Spotify няма големи, печеливши устройства и бизнес с търговия на дребно, с които конкурентите му разполагат и могат да използват за подкрепа. Високата пазарна оценка би укрепила и позицията на Spotify в лицензионните преговори с големи музикални лейбъли като Universal Music Group, от които зависи бизнес моделът на компанията.