От известно време пазарът на смартфони не може да се похвали с отлични резултати, търпейки спад след спад заради различни фактори като пандемия, глобален недостиг на чипове и несигурни макроикономически условия. Необичайно оживление настана, когато сгъваемият сегмент подаде своите заявки да помогнe да се подобри съдбата на индустрията.
Модели като Galaxy Z Flip 4 и Z Fold 4 спечелиха достатъчно солидни отзиви, за да се предположи, че продуктовата категория може да е достатъчно зряла, за да пробие в масовия пазар, но въпреки това световните продажби се очаква да спаднат (за първи път), вместо да продължат растат с постоянни темпове или дори да регистрират внезапната експлозия, която някои специалисти бяха прогнозирали в миналото.
За момента пазарът все още е в прилична форма, скачайки до нов рекорден резултат за глобални доставки от над 6 милиона единици през третото тримесечие на 2022 г., до голяма степен воден от силното представяне на сгъваемите модели на Samsung.
Най-новата двойка сгъваеми модели на корейският гигант беше пусната в търговската мрежа в края на август, като по този начин се нуждаеше от малко повече от месец, за да отчете съответно 52% и 27% от продажбите за цялото тримесечие. Ако математиката ни е вярна, това са повече от 3 милиона Z Flip 4 единици и приблизително 1.6 милиона Z Fold 4 бройки, които най-големият производител на смартфони в света успя да пласира на ранните потребители до края на септември.
Проблемът е, че семейството на iPhone 14 навлезе на глобалната сцена в средата на септември и въпреки че според съобщенията Apple все още е на няколко години от това да представи на пазара своя версия на сгъваем телефон, определено конвенционалните нови модели на компанията напълно откраднаха предимството на Samsung.
Или това е обяснението, или интересът на потребителите към Galaxy Z Fold 4 и Z Flip 4 случайно намаля в края на септември и началото на октомври, което доведе до значителен спад за целия пазар на сгъваеми устройства през последното тримесечие.
Анализаторите на DSCC (Display Supply Chain Consultants) прогнозират драстичен спад от 25% в сравнение със същия период на 2021 г. и незавидните 48% в сравнение с третото тримесечие на 2022 г. Така квартетът iPhone 14 се очаква да бъде почти еднолично отговорен за намаляването на (почти) половината от световните доставки на сгъваеми устройства до малко над 3 милиона единици през периода октомври – декември 2022 г.
Като ясен лидер в сегмента Samsung естествено ще бъде засегнат най-силно от гореспоменатия спад, губейки точно половината от своите 5.2 милиона продажби, регистрирани през третото тримесечие на 2022 г., навлизайки в четвъртото тримесечие, като същевременно запазва доминиращия дял от 82% от свиващия се пазар. Очаква се тенденцията да продължи и тази масивна част от пазара може да се свие до по-малко от 50% още през второто тримесечие на 2023 г.
От друга страна общият пазар на сгъваеми устройства все още се предвижда да нарасне с приличните 33% за цялата следваща година в сравнение с 2022 г., когато споменатият напредък вероятно ще завърши на много солидни 64% благодарение на три страхотни тримесечия.
Това очевидно означава, че по-малките доставчици като Oppo и Huawei може да засилят позициите си и нови участници като Google могат да окажат незабавно въздействие, въпреки че се очаква Galaxy Z Flip 4 и Z Fold 4 да продължат да водят класациите. Междувременно Huawei P50 Pocket и Galaxy Z Flip 3 ги последваха на трето и четвърто място, като Huawei Pocket S вероятно ще надмине и двете устройства и ще спечели приза за трети най-продаван подобен апарат за последните три месеца на годината.
Снимка: Unsplash
Виж още: Samsung се подиграва на Apple за липсата на гъвкав смартфон в нова реклама на тема футбол