След като направи USB Type-C портовете за зареждане задължителни на всички смартфони, таблети и лаптопи, Европейският съюз вече се споразумя за нови закони и разпоредби, целящи да направят батериите по-устойчиви и многократно използваеми. Този нов регламент ще представи набор от предизвикателства пред технологичните фирми и производителите на батерии, тъй като новите закони обхващат целия жизнен цикъл на батерията. Целият живот на една батерия включва извличане на материал, промишлено производство и изхвърляне.
Новият закон на ЕС ще бъде приложим за всички видове батерии, продавани в ЕС, което включва тези, използвани в електронни устройства, индустриални и автомобилни батерии, както и батерии, използвани в двуколесни и електрически превозни средства. От началото на 2024 г. производителите в ЕС ще трябва да отчитат общия въглероден отпечатък на продукта още от извличането до процеса на рециклиране.
След това тези данни ще бъдат използвани за определяне на максимално ограничение на CO2 за батерии, което ще влезе в сила още през юли 2027 г. Те ще трябва да използват определен процент рециклирани материали, например 16% кобалт, 85% олово, 6% литий и 6% никел.
Новият регламент също така изисква компаниите за потребителски технологии да проектират устройствата си по такъв начин, че батериите им да могат лесно да се сменят посредством капака на батерията или чрез премахване на винтовете, които са лесно достъпни. Може ли това да означава връщане на сменяемите батерии в смартфоните? Това поне ще направи електронните устройства по-устойчиви и ще подобри живота им, а също ще намали маржовете на печалбата на компаниите по време на ремонта и поддръжката на устройствата.
Ако бъдат приети, новите разпоредби ще гарантират, че батериите, продавани в региона на ЕС, са по-устойчиви в световен мащаб, като в крайна сметка може дори да започнат да определят стандарт. Правилата не само оценяват въглеродния отпечатък, но компаниите, участващи в процеса на производство на батерии в ЕС, също ще трябва да идентифицират, предотвратяват и реагират на проблеми с правата на човека и защитата на труда във веригите си за доставки.
Досега ЕС приложи този нов закон само за ключови суровини, като литий, никел, кобалт и графит. Освен това ЕС си постави и амбициозна цел за събиране. Тя има за цел да събере 45% от рециклируемите материали на електронните устройства до 2023 г. и 73% до 2030 г. Освен това в случая с електромобилите тя цели да събере 100% рециклирани материали.
Новият регламент на ЕС за батериите очаква окончателно одобрение от Парламента и Съвета и със сигурност ще постави трудни предизвикателства пред фирми за потребителска електроника като Apple, Google, Samsung и други, тъй като те трябва да преосмислят дизайна на своите устройства.
Всички компании, които се занимават с батерии, ще трябва да започнат да се подготвят за новите закони, да преразгледат своите вериги за доставки и операции, а също така да влязат в решения за сътрудничество с рециклиращите компании.
Снимка: Unsplash
Виж още: Това е къщата Tesla, изградена с всички продукти на компанията