Европейският съюз прие нови правила относно батериите, като целта е те да станат по-устойчиви. Говорим за регулаторни норми, покриващи целия цикъл – от добиването на съставните материали до изхвърлянето на изтощените продукти. Това се отнася за всички видео батерии, продавани на територията на ЕС – обикновените батерии, презареждащите се, вградените в електронни устройства, автомобилните батерии и всички останали.

Всичко това звучи чудесно за крайния потребител, но създава проблеми за производители, особено тези на мобилни устройства и автомобили. Според новите разпоредби всички производители, които под някаква форма продават или продуктите им включват батерии, трябва да наложат „политика за надлежна проверка“. Целта е да бъдат адресирани рисковете за околната среда породени от снабдяването, обработката и търговията със суровини.

Вече ще има и минимален процент за използване на рециклирани материали от някои суровини – 16% за кобалт, 85% за олово, 6% за литий и 6% за никел. Поставени са и цели аз събиране на техника, която да бъде рециклирана след това. При електроуредите целта е 45% до 2023 г. и нарастване до 73% към 2030 г. При електрическите автомобили идеята е 100% от тях да бъдат рециклирани. Всичко това означава, че брандовете ще трябва внимателно да преосмислят и променят процеса си на производство, както и да сключат договори с компании за рециклиране.

Най-добрата новина е, че сега би следвало да се завърнат сменяемите батерии в мобилните телефони, най-големият кошмар на производителите в сектора. Преди години, когато се премина към този модел, аргументът беше, че така устройствата стават по-тънки и по-издръжливи. Макар това да е така донякъде заради херметическото запечатване, неоспоримо е неудобството от това да се ходи до сервиз за смяна на батерията, когато започне да прави проблеми след 2-3 години.

С новоприетите норми потребителите трябва да имат възможността сами да извършват такива „поправки“, без да е необходима диплома в сферата на механиката. Естествено, големите губещи в този случай са производителите, които, освен че ще загубят приходите, идващи от сервизите им, лесната смяна на батерията предразполага към много по-дълго използване на смартфоните. Финалната стъпка към налагането на новите закони е те да бъдат одобрени от Европейския парламент и Европейската комисия и „зеленото“ бъдеще отново ще бъде на дневен ред.

 

Вижте още: Скъпо ли излиза евтиният телефон?