Първото тримесечие на 2018 г. се оказва тежко за пазара на смартфони в Европа. От ситуацията се възползват нови компании като Nokia и Xiaomi, които влизат ударно в региона и се изкачват скоростно в Топ 5. Това са изводите, които можем да направим от данните на изследователската фирма Canalys.

Моментът, в който Русия движи пазара

Доставките на умни телефони са се понижили с 6.3% на Стария континент, спрямо първите три месеца на предходната година, като това е най-големия спад на годишна база досега. Тези резултати се дължат най-вече на свиващия се пазар в Западна Европа, като там доставките се свиват с 13.9% до 30.1 млн. броя, показват още данните на Canalys. Ситуацията в Централна и Източна Европа е по-оптимистична, като регионът отчита ръст от 12.3% до 15.9 млн. смартфона. Основният двигател на пазара тук е Русия, в която търсенето се увеличава с 25.4%.

„Пазарът на смартфони в Европа навлиза в нова епоха“, коментира Бен Стантън, анализатор в Canalys. “Няколкото растящи пазара вече не могат да компенсират спада в наситените такива. Сега навлизаме от етап на растеж към такъв на цикличност”, допълни той. Според Стантън, ситуацията ще бъде предизвикателна за утвърдените брандове и най-вероятно ще видим някои марки да напуснат региона през следващите години.

Водещите играчи

Думите му са подкрепени от резултатите на водещите доставчици на смартфони в Европа.

Samsung запазва лидерската си позиция с общо 15 млн. доставки, но отчита спад от 15% на годишна база. Причината е за натиска и агресивната игра на Huawei и навлизането на Xiami в ниския и средния клас. Високата цена на флагмана Samsung Galaxy S9 и по-ранния му дебют спрямо миналата година все пак подобряват резултатите на компанията по отношение на приходи с над 20%.

Apple също се представя противоречиво в Европа. Компанията е доставила над 10 млн. смартфона, което въпреки всичко съставлява 5.4% понижение. Съотношението на продажбите на премиум модела iPhone X спадат с 25% спрямо последните три месеца на 2017 г., но въпреки това той остава един от най-популярните смартфони на Стария континент. От Canalys посочват, че Apple не могат да се възползват максимално от високата цена на своя представител в най-високия клас. Причината е в голямото количество на доставки на стари версии като iPhone SE, 6 и 6S, които свалят средната цена на устройствата на компанията в Европа.

Huawei разчупва тенденцията и доставките ѝ се увеличават с впечатляващите 38.6% до 7.4 млн. бройки. Най-популярният модел в Европа на компанията е P Smart с над един милион бройки доставки през тримесечието. По-късния дебют на новия флагман Huawei P20 и P20 Pro означава, че Huawei не е реализирала много доставки на премиум модели през периода.  

Кой ще оцелее от малките брандове

Трите компании увеличават своя кумулативен дял на Стария континент от 61 на 71.4% през първото тримесечие на 2018 г. Всичко това е за сметка на по-малките брандове като Alcatel, Sony и LG.

Някои от по-малките играчи все пак постигат големи пробиви в Европа. Такива са Xiaomi и Nokia, които влизат в Топ 5 по доставки на смартфони през първите три месеца на годината. Първата компания тепърва стартира своята атака на Стария континент, като вече са видни резултатите с близо 1000% ръст на доставките. Nokia от своя страна е изключително разпознаваем бранд в Европа и много от потребителите се ориентират към нейните модели. Така финландците от HMD Global, които държат правата за марката, вече заемат 3.5% дял на Стария континент и доставки от 1.6 млн. бройки, а Xiaomi е пред тях с 5.3% и 2.4 млн. доставени смартфона.

Според Canalys, за да останат релевантни на пазара и двете компании ще трябва в един момент да се ориентират и към високия сегмент.

Предпочитанията на европейците

Някои от водещите световни тенденции при смартфоните се наблюдават и в Европа. Като например все по-бързото налагане на възможности на флагмани в средния клас. Двойните камери, големите екрани и съотношението на картината 18:9 са основните функции, които се търсят от европейците, показват данните на Canalyst. Потребителите на Стария континент затвърждават мнението, че са прагматични, покрай големия интерес на смартфони с поддръжката на две SIM карти. Както и наличието на повече място за съхранение на информация.