2020 определено беше годината на онлайн поръчките. Те бяха единственият шанс за някои да останат на пазара, докато за други - златна възможност да се разраснат. По същество имаше и голямо раздвижване сред вида продукти, които традиционно се поръчват - стоките от първа необходимост като например храна, лекарства без рецепта и батерии бързо задминаха “старите кучета” от рода на техника и дрехи.

Но онлайн търговията има една отличителна черта - в 99% от случаите потребителят може да върне стоката. Ето защо водещи имена като например Amazon, Walmart, Tesco бързо са си направили сметката и вместо да бъдат направени допълнителни транспортни разходи, е по-лесно да възстановяват сумата по сметка на клиента и да му позволяват да задържи поръчката.  
Amazon все още не са коментирали официално политиката си, докато Target открито разясняват ситуацията. Според веригата доставчиците са прекалено натоварени в последните няколко месеца и логистично погледнато, връщането на всевъзможни продукти допълнително усложнява ситуацията. Много важна подробност е, че подобен тип политика се практикува след предварително проучване: така например тя не се отнася за продукти, които могат да се препродадат на вторичен пазар. Рейтингът на потребителя също е от голямо значение. И третата особеност е самата себестойност на продуктите - тя обикновено е по-ниска от стандартните тарифи на доставка, които в САЩ варират между 10 и 20 долара.  


Компаниите използват ситуацията и да проявят обществена ангажираност: приканват клиентите да не изхвърлят продукта, от който не са доволни, а да го дарят. Така например някоя “безинтересна” книга може да попадне в градската библиотека или пък сгрешен размер на кучешка каишка да е в помощ на приют за животни.  
Разбира се, отчетени са и множество опити за онлайн измами, целящи да се възползват от ситуацията, като се оказва, че най-много случаи са били “хванати” именно от системата на Amazon. Тенденцията отчасти се дължи на огромното предлагане в платформата. От друга страна обаче опитът и постоянната оптимизация на технологии няма как да не окажат влияние.  

Снимки: shutterstock

Виж още: Amazon достави милиарди артикули по време на рекордния празничен сезон