Популярната стрийминг услуга за музика Spotify официално подаде документи за излизане на борсата. Компанията ще дебютира на Фондовата борса в Ню Йорк (NYSE), като очакваната стойност, която ще се събере от листването, се оценява на 1 млрд. долара. Както се спекулираше преди месец, компанията няма да разчита на традиционното първично-публично предлагане (IPO), а на т.нар. директно листване (DPO). Вместо да пусне на свободна търговия своите акции, Spotify ще позволи на своите акционери сами да продават дяловете си на други инвеститори на пазара, на цена определена от търсенето и предлагането. Този метод е традиционен за малки компании, но е нетипичен за корпорация с такъв мащабен бизнес. В своите документи Spotify описва процеса като „рисков“.

Самото излизане на борсата се очаква да се случи към края на март или началото на април, пише TechCrunch. Ако дебютът на финансовите пазари на Spotify бъде успешен, най-вероятно ще накара и други големи IT компании да използват същия подход, вместо да разчитат на по-трудния, бавен и изпълнен с посредници процес по IPO.

Пазарна оценка

При това DPO цената на акциите при дебюта най-вероятно ще бъде определена на база на стойността на книжата до момента на вторичния пазар. В различните периоди тя е варирала значително от 37 до 125 долара, но според документите, подадени към финансовия регулатор на САЩ (SEC), ще се вземе предвид тази от последните два месеца, която е между 90 и 132.50 долара за брой. Очакванията са дебютната цена да бъде по-скоро в горната граница. При пускане на акциите на максималната стойност от посочената Spotify ще бъде оценена на 23.4 млрд. долара. От компанията уточняват, че след това пазарът ще определя цената на акциите.

Компанията в детайли

В подадените към SEC документи Spotify разкрива доста подробности за своята дейност и резултати. Компанията оперира в 61 държави и разполага със 159 млн. месечни потребители, от които 71 млн. са с платен абонамент. Клиентската база на стрийминг платформата се разраства със стабилни темпове от началото на 2015 г., когато тя е била само 68 млн. месечни потребителя.

Средномесечни потребители на Spotify

Средномесечни платени абонати на Spotify

Spotify отчита стабилно увеличение на приходите си от 2.95 млрд. евро през 2016 г. до 4.09 млрд. евро за изминалата година. Шведският интернет гигант обаче не може да излезе на печалба през двата периода. През 2017 г. загубата се увеличава до 1.2 млрд. евро спрямо 539 млн. евро от предходната година. В голяма степен това се дължи на големите отчисления за носители на права на музикалните произведения и поддържането на голям и разнообразен каталог от песни. Поради тази причина Spotify има дълг от 2.7 млрд. долара, за да покрива своята оперативна дейност.  

Рисковете на бизнеса

Шведската платформа за стрийминг на музика описва различните рискови фактори, пред които е изправена. Най-големите от тях са навлизането на технологичните гиганти като Amazon и Apple подобни услуги. Освен с огромния финансов ресурс те разполагат и със собствени устройства, което според Spotify може в един момент да я стимулира да разработи свой хардуер – смартфон или домашен асистент.

Другият основен рисков фактор е споменатият натиск от правоносителите. Те отговарят за 87% от разходите на компанията и непрекъснато настояват за увеличение на таксите за авторски права и лицензиране на музиката. Всичко това може да доведе до нови промени в политиката на Spotify както за изпълнителите, така и вероятно за потребителите. Отделно тя ще се наложи да налага нови формати и допълнителни услуги, които да стимулират увеличаване на базата от платени потребители.