Специалистите по дигитален маркетинг са изключително доволни, че днес всяка компания зависи до някаква степен от тях. В очите на някои те изглеждат като мъдреци, които знаят потайностите на социалните мрежи. Изненадващо Adam Mosseri - ръководителят на Instagram - реши да ни спести няколко хонорара за подобен тип услуги и сподели в блог как всъщност работи алгоритъма на Instagram. Публикацията му е отговор на едни от най-често задаваните въпроси: Как Instagram решава какво ще ми се покаже първо?; Защо някои от публикациите ми получават повече показвания от други?; Как Instagram решава какво да ми покаже в Explore? 
Mosseri разкрива, че основната „заблуда“ е свързана с алгоритъма на Instagram, който всъщност е „разнообразие от алгоритми, класификатори и процеси, всеки със своя собствена цел“. Всяка част от приложението - Feed, Explore, Reels - използва свой собствен алгоритъм, съобразен с начина, по който хората го използват.

Хората са по-склонни да търсят най-близките си приятели в Stories, но искат да открият нещо съвсем ново в Explore. Съответно съдържанието на различните части на приложението се класира въз основа на това, как хората ги използват.  
Така например Instagram Feed and Stories се фокусират върху публикации на хора, чието публикувано съдържание най-често разглеждаме. Instagram открива специфични „сигнали“, използва ги и се съобразява с предпочитанията на потребителите.  
Но какво са т.нар. сигнали - това е най-разнообразна информация, отнасяща се до популярността на публикацията, човека, който я е „пуснал“, и активността му. Съответно на първо място ние виждаме по-харесваните постове на потребители, от които се интересуваме по-често, особено ако във видеото, снимката или описанието са засегнати важни за нас теми. Вземат се под внимание коментарите, харесванията и честотата на комуникация между потребителите.  
Mosseri сподели, че Instagram избягва да споделя поредни публикации от един и същ профил, защото е доказано, че това дразни потребителите в изключително голяма степен.  
Интересен феномен е бил наблюдаван и при така познатото ни re-share: в началото Instagram се е стремял в по-голяма степен да показва оригиналните постове. Причината за това е, че потребителите многократно са повтаряли, че се интересуват единствено от първоизточника. Но практиката показала съвсем друго - независимо дали става въпрос за спортни шампионати или политически въпроси, все повече хора искат тяхното мнение да бъде чуто. Ето защо социалната мрежа е предоставила точно тази свобода.  
Mosseri ни припомни, че Instagram подрежда по популярност постовете в секциите Explore и Reels. И за да не сме недоволни, той ни дава три простички съвета:  
- Изберете вашите близки приятели;  
- Заглушаване на хората, които не ви интересуват;  
- Маркирайте препоръчаните публикации като „Не ме интересува“. 
Все пак за това е социалната мрежа - за да може всеки участник в нея да въздейства. 

Снимки: Unsplash

Виж още: Свършва ли борбата за лайкове във Facebook и Instagram ?