Илон Мъск освен със своите иновативни идеи е известен и с това, че публикува почти всичко, свързано с компаниите си в Twitter. Този уикенд ни информира, че дългоочакваната Version 9 на Autopilot на Tesla ще излезе през август. Мъск пише, че V9 изцяло се фокусира върху безопасността на шофьорите и благодарение на новата версия на автопилота притежателите на Tesla ще могат да се радват на така наречените изцяло self-driving свойства.
Ако си спомняте, преди две години Мъск обеща, че всички клиенти на Tesla ще имат достъп до тези автономни свойства на колите преди началото на 2019. Е изглежда, че държи на думата си. Абсолютно всички превозни средства на компанията ще могат да получат ъпдейта. Това обаче означава, че клиентите ще трябва да доплатят около 3 хиляди долара за това удоволствие.
Какво точно обаче означават думите full self-driving?
Компанията засега не ни дава информация за това, какво точно има предвид под тези „напълно автономни автомобили“. Единственото, което получихме от Мъск, е следният туит:
That issue is better in latest Autopilot software rolling out now & fully fixed in August update as part of our long-awaited Tesla Version 9. To date, Autopilot resources have rightly focused entirely on safety. With V9, we will begin to enable full self-driving features.
— Elon Musk (@elonmusk) June 10, 2018
Tesla е водещата компания, когато стане въпрос за полуавтономното шофиране. Компанията от известно време пуска бета-версии, като идеята им всъщност е да повишат сигурността на пътя. Сигурно обаче сте чували за катастрофите, станали по време на използването на Autopilot, които имаха фатален край. Проблемът е, че когато хората видят думата „автопилот“, смятат, че няма нужда да внимават, докато карат. След всяка катастрофа Мъск напомня, че шофьорите трябва да държат ръцете си на волана, въпреки че са пуснали Autopilot.
Системата, която компанията използва, се състои от осем камери, 12 свръхзвукови сензора и радар, който засича обектите на пътя. Хардуерът е свързан с невронната мрежа на Tesla, което позволява на автомобилите да се подобряват постоянно благодарение на информацията, събирана от всички коли на компанията.
Проблемът обаче идва с това, че Мъск отказва да използва LIDAR – технология за дистанционно получаване на информация за отдалечени обекти чрез сензори – активни оптични системи, използващи за целта лазери и камери. LIDAR се използва от почти всички компании, които се занимават с автономни автомобили, и се смята за доста важна част от хардуера им.
Точно затова Мъск получава критични коментари относно full self-driving версията на Autopilot. Не е ясно какво точно ще представлява тази V9, но със сигурност можем да кажем, че ще има много подобрения от предната версия, но не чак толкова, че да накара колата да се движи абсолютно сама без притеснения за пътни произшествия. Чакаме да дойде август, когато ще разберем всичко за новата версия на автопилота на Tesla.