Интернет пространството ни изглежда сравнително подредено - от една страна са новините, от другата - тенденциите и съдържанието и от време на време те си взаимодействат. Но след като всички имаме толкова лесен достъп да споделим мнението си, може ли да се каже, че шансовете са равни? Или не точно?
Пред Forbes говорителят на TikTok Джейми Фаваца разкри, че някои от служителите на компанията в САЩ имат способността да отдават предимство на някои видеоклипове, за да „въвеждат знаменитости и нововъзникващи творци в общността на TikTok“. Изявлението идва като част от доклад за бутона Heating, който според Forbes може да се използва, за да препоръчва избрани видеоклипове. Появата им на потребителската страница For You помага за увеличаване на гледанията чрез заобикаляне на алгоритъма, който би трябвало да управлява изживяването на TikTok. Фаваца поясни, че TikTok също така ще „популяризира някои видеоклипове, за да помогне за разнообразяване на изживяването на съдържанието“ - или казана по-ясно - че няма да зациклите върху само един и същ тип видеа. По думите на говорителя това не е често срещана практика - платформата я използва за едва „0.002% от видеоклиповете в емисиите For You“. Според вътрешния документ на Forbes обаче говорим за 1-2% от „общите дневни гледания на видеа“.
В действителност тези видеа обаче не идват с етикета Heating, което дава индикация, че е имало един вид намеса - нещо подобно на спонсорираните публикации. Вместо това те се показват като всички други видеоклипове, които алгоритъмът би избрал за вас.
Не можем да наречем новината изненада - от години се твърди, че TikTok е използвал обещания за популяризирано съдържание, за да убеди политици и бизнеси да използват неговата платформа, а компаниите, особено в музикалната индустрия, не крият, че използват социалната мрежа с цел популяризиране. Методът не е иновативен - Facebook също попадна под обстрела на обвинения, че показва завишен брой гледания и не коригира веднага нередностите, за да привлече рекламодатели и медийни компании.
Това обаче също означава, че TikTok избира победители и губещи: създателите и брандовете може да загубят място от някой, който е нагорещил сърцата на служителите в компанията. Според Forbes е имало инциденти, при които е било препоръчвано съдържание, което не покрива критериите и по-скоро говорим за популяризирне на видеоклипове от приятели, партньори и дори собствени акаунти.
Създателите също могат да загубят интерес към платформата, ако техните видеоклипове се представят по-слабо в сравнение с останалите поради липсата на прозрачност на TikTok относно критериите, които определят кои видеоклипове са се класирали органично на върха.
Докладът се появява в интересен момент, тъй като TikTok е преследван от тежка конкуренция: YouTube наскоро започна да примамва създателите, като им дава намаление на приходите от реклами, получени от Shorts, както и стремежа на Instagram да плаща на създателите за Reels. Междувременно TikTok има селективен фонд за създатели и много ограничен модел за споделяне на реклами, което може да даде предимство на останалите платформи.
Снимки: Unsplash