Един от водещите производители на смартфони и различни мобилни устройства Xiaomi излиза на фондовата борса в Хонконг. Компанията планира да набере до 10 млрд. долара финансиране и ако това се осъществи, ще се превърне в най-голямото първично-публично предлагане (IPO) на технологична компания в света за последните четири години.

Компания за милиарди

При успех Xiaomi ще получи пазарна оценка от между 80 и 100 млрд. долара, което е впечатляващо за корпорация, основана преди осем години. Компанията е подала документи за борсов дебют в четвъртък. IPO-то има и друго измерение – това е първото след въвеждането на новите правила на фондовите пазари в Хонконг, които имат за цел да привличат технологични дружества.

Ако Xiaomi успее да изпълни целта си и набере финансиране от 10 млрд. долара, това ще я направи второто по големина IPO на китайски технологичен гигант. Лидерът в това отношение е Alibaba и нейният дебют през 2014 г. на борсата в Ню Йорк. Тогава компанията успя да привлече 25 млрд. долара.

Самият борсов дебют на Xiaomi се очаква да се осъществи най-рано през юни, коментират източници на Reuters. Компанията планира да пусне в продажба около 15% от акциите си.

Финансово представяне

Документацията за IPO-то предоставя и възможността да се определи какво е финансовото представяне на Xiaomi през последната година. Технологичният гигант има приходи от 18 млрд. долара през 2017 г., което е с 67.5% повече от предходната година. Оперативната печалба се увеличава четири пъти, като през изминалата година е 1.92 млрд. долара, докато тази от 2016 г. е едва 596 млн. долара. За сметка на това Xiaomi отчита нетна загуба от 6.9 млрд. долара, която се дължи на стабилни инвестиции в развиването на бизнеса си. Компанията обяви, че набраното финансиране от борсата ще използва именно в тази посока.

Във всички случаи ситуацията изглежда повече от розова за технологичния гигант, след като той се утвърди като един от водещите доставчици на смартфони в света. Xiaomi заема четвърто място като световен вендор на умни телефони с доставени 28 млн. устройства през последното тримесечие на 2017 г. и пазарен дял от 14.3%. Тя има внушителния ръст от 96% на доставките, показват данните на изследователската фирма IDC.  

Въпрос на маржини

Любопитните детайли са в т.нар. маржини – разликата между производствените разходи и крайните приходи от устройствата и услугите. При Xiaomi те достигат 60% за всички дигитални услуги и платформи. Към тях спадат различните онлайн-базирани продукти, които предлага компанията, като игри, реклама и приложения, които са обвързани с нейния мобилен интерфейс MIUI. Той разполага с над 190 млн. активни потребители към март 2018 г. Не така стоят нещата с маржините при смартфоните. Там те буквално са „изпилени“ до 8.8% през 2017 г. За сравнение – този показател при някои модели iPhone на Apple може да достигне дори 60%.

Според различни експерти Xiaomi трябва да засили своите услуги, за да може инвеститорите да са склонни да платят повече за нейните акции и съответно да получи по-висока пазарна оценка.