Лято е. Сезонът на възможностите. И ще сгрешите жестоко, ако не се възползвате от всеки шанс, който най-страхотният ваканционен сезон в годината ви предлага. А каква по-приятна и увлекателна селекция възможности от това да снимате – да запечатете колкото може повече и по-интересни, различни летни спомени.
Ако случайно ви липсва вдъхновение за тази задача, ето ви пет креативни идеи от нас – предложения за това, как да уловите най-готините летни кадри по нов, креативен и оригинален начин.
Вгледайте се в детайлите
Една от най-широко дискутираните напоследък концепции в популярната психология е директна „кражба“ от будизма. Тя съветва да практикувате съзерцание – да присъствате тук и сега; да се вглеждате в света наоколо, потапяйки се в дълбочината на собствените си емоции, без обаче да се оставяте те да ви превземат.
Макар да звучи отвлечено, тази идея всъщност ни дава някои доста любопитни творчески насоки от чисто композиционна, фотографска гледна точка.
Опитайте се да видите дори най-простите, ежедневни неща под различен ъгъл. Вгледайте се в детайлите. Научете се да откривате непознатото, новото дори в нещата, които са пред очите ви всеки ден. Всъщност – концентрирайте се именно върху нещата, които са пред очите ви ежедневно: чекмеджетата на кухненските ви шкафове; играта на светлината, когато лъчите на залязващото слънце проникват през процепите на прозоречните щори; организирайте си минисафари в градината в задния двор.
Поставете си конкретна задача: за една седмица или десет дни се концентрирайте върху това да забелязвате най-простите композиционни елементи, с които един фотограф борави: цветове, текстура, форма, сянка. Парадоксът е, че за тази цел е най-подходяща силната, наситена „твърда“ светлина в средната част на деня – едно време, което повечето фотографи избягват по принцип.
Именно интензивните лъчи на слънцето в периода между 10 сутринта и 4 следобед обаче изкарват най-ясно на показ грубата текстура на стара тухла, бляскавата повърхност на копринените завеси в хола ви, играта на сенките върху стената на отсрещния блок.
Когато някакъв конкретен детайл привлече вниманието ви, дайте си време да го проучите в цялост. Спрете за миг, не бързайте да снимате, концентрирайте се върху това, какво всъщност е грабнало интереса ви, а след това опитайте колкото може повече и различни ъгли и перспективи. Чисто композиционно се опитайте да запечатате именно това – основното, елемента, привлякъл погледа ви, в максимално изчистен вид – колкото по-семпло, толкова по добре. Не забравяйте – фотографията е субстрактивно изкуство – стремеж за премахване на излишни елементи от кадъра, не запечатване на обичайния околен хаос в цялата му съмнителна „прелест“.
В движение
Ако искате по-различна визия и перспектива към обичайните пейзажни кадри през лятото, но нямате волята и търпението да преследвате „златните“ часове, опитайте една много проста техника, която обаче има потенциала да ви даде изключително впечатляващи кадри.
За целта ви е нужен вариообектив – без значение с каква дължина, но колкото по-голяма, толкова по-добре.
Кадрирайте обекта си, а след това хванете zoom пръстена и в момента, в който натискате затвора, го завъртете по посока на приближаване (zoom in) или отдалечаване (zoom out).
Да, това ще дефокусира кадъра ви, но ефектите, които се получават, са изключително интересни – особено ако снимате, да речем, дърво с ярки цветове, красива леха с цветя или друг обект с разнообразна цветна гама.
За да извлечете максималното от тази техника, обаче добре е да вземете предвид няколко лесни правила. Нагласете скоростта на затвора си на колкото може по ниска степен, колкото позволява силата на околната светлина. Тъй като това обикновено е свързано с колкото може по-затворена бленда, може да опитате да използвате светкавица за някои кадри – ефектите, които се получават, също са много интересни.
Освен това, въпреки че крайната ви цел всъщност са креативно „размазани“ кадри, това не значи, че не бива да спазвате някои прости композиционни правила – например фотографията ви все пак се нуждае от силна фокусна точка.
Ако кадрите ви не са достатъчно добри...
... значи не сте достатъчно близко. Любима фраза на Робърт Капа, която вече сме цитирали неведнъж. Тя обаче е едно от най-универсалните, прости, но в същото време безценни композиционни правила на фотографията. И тъй като лятото е сезонът на почивките и пътешествията, добре е да си спомняте за нея от време на време, когато снимате, докато сте на път.
Близките планове често са много по-въздействащи и запомнящи се, отколкото огромните и претрупани природни или градски пейзажи – колкото и внушителни да ви изглеждат те, погледнати през вашите собствени очи. Нека повторим – фотографията е изкуството на премахване на елементи от кадъра, на организиране на околния хаос. За това приближаването до обекта, запълването на рамката с него, макар и изключително проста техника, е нерядко е изумително ефективен композиционен подход, а резултатът са фотографии колкото различни, толкова и вдъхновяващи.
Разбира се, когато става дума за портрети на живи хора, добре е първо да попитате може ли да ги снимате отблизо – обратното е не само невъзпитано, а и опасно – в зависимост от географския регион, където се намирате.
Алтернатива е използването на телеобектив – тогава можете да приближите обекта си, без физически да сте близо до него. Още повече те са и идеалните портретни „стъкла“ и позволяват лесно и ефектно изолиране на обекта от околния фон.
Нахранете сетивата си
Една от най-популярните теми за „летни“ (travel) снимки е местната кухня. Когато сте на някоя екзотична, нова локация, непознатите, странни произведения на кулинарното изкуство просто привличат обектива, но съгласете се – всеки е снимал апетитните италиански пици или японско суши. Нужен ли ви е още един такъв кадър?
Отговорът, разбира се, е „По-скоро не!“, затова ето ви една много проста, но ефикасна идея как да избягате от клишетата в „хранителната“ фотография: опитайте, вместо да снимате самото ястие, да запечатате процеса на приготвянето му или суровите продукти, които готвачът използва.
При възможност поговорете с местните кулинари за начина им на живот, спецификата при оформяне на едно или друго блюдо – това не само ще ви даде различна, нова перспектива, но ще може да ви подскаже и конкретни идеи за по-оригинални кадри. Ако ви се удаде случай да снимате в кухнята на голям ресторант, отново се стремете да изолирате хаоса, да сте колкото може по-близо до обекта си и да се концентрирате върху детайлите – често това е рецепта за много по-впечатляващи кадри, отколкото снимките в по-едър план. Използвайте максимално висока скорост на затвора, за да запечатате бързите движения – на майстора на пици например в момента, в който замесва тестото за вкусните си кулинарни шедьоври.
Carpe Diem
Лятото е сезонът, през който ще прекарвате най-много време навън, под открито небе, а това означава много, безкрайно много възможности за улавяне на различни моменти – от забързаното ежедневие, през ленивите, слънчеви следобеди до призрачния сумрак на дългите залези.
Но не се концентрирайте само върху това. Научете се да наблюдавате света около вас, търсейки необичайни съчетания от елементи, странни и неочаквано забавни съвпадения, повтарящи се мотиви, събрали в себе си уникалното чувство за хумор на Вселената.
За да уловите момента, обаче трябват две много важни условия – да имате набито око, да сте наблюдателни и камерата ви непрекъснато да е с вас.
Първото от тези условия е умение, което се изгражда с времето, а второто е чисто и просто въпрос на навик. За да сте винаги готови за „решителния момент“, преди да излезете от къщи, проверете всички настройки на фотоапарата – дали не сте снимали предната вечер нощни кадри и да сте забравили да коригирате стойността на ISO на по-подходяща за дневни снимки? Дали батерията му е напълно заредена.
Дали е избран подходящ режим за „улавяне на мига“ (програмен режим, приоритет на бленда)?
И най-вече и преди всичко – старайте се да изработите свой неповторим и индивидуален Carpe Diem стил – дори в „случайните“ кадри креативният поглед и специфичната авторска визия са най-важният, ключов елемент за създаване на фотографии, достойни за възхищение.