От популярзиранете на e-mail като услуга измина доста време и вече всяка форма изисква да го попълним с цел по-лесна комуникация. И ако преди бяхме по-склонни да го споделим с цел да запазим в тайна телефонния си номер, то днес се оказва, че нещата отдавна са се променили и нашата електронна поща предизвиква доста по-голям интерес във всички, които искат да достигнат до по-голям брой клиенти.
Разбира се, винаги можете да отделите няколко часа (по-скоро е дни, но нека не ви отчайваме), в които да изчистите и да се отпишете от всички непоискани услуги. Това, обаче, за което не подозирате е една от тайните на компании от калибъра на Facebook. Става въпрос за пикселното проследяване. И преди сме обръщали внимание на пикселните тракери, но за тези, които са пропуснали тази информация, правим кратко обобщение: пикселните тракери са практически незабележими и са скрити в някои изображения, вградени в e-mail съобщенията. Обикновено пикселното проследяване позволява на търговците, рекламодателите и компаниите да събират данни за вас, като например:
• Броят пъти, когато отваряте e-mail
• Операционната система, която използвате
• Часът, в който сте отворили e-mail
• Вашият IP адрес може да даде представа за вашето местоположение
• Какъв тип устройство използвате, за да отворите e-mail
Събраните данни се изпращат обратно на подателя автоматично, без да се налага да щраквате върху връзки или дори да отговаряте. Това може и да ви се струва като нарушаване на поверителността, но всъщност е законно. Ето защо, ако желаете да сведете до минимум подобни “проучвания”, е най-добре да ограничите преглеждането само на онези съобщения, които са наистина от значение за вас.
Тази практика не е голяма новост, но някои технологични компании вече стартираха процедури, с които да помогнат на потребителите все пак да запазят някаква поверителност. Такъв пример е Apple, които ядосаха доста свои колеги с въведените промени в iOS 15, macOS Monterey и iPadOS 15. Благодарение на тях, подателите не могат да извлекат вашия IP адрес, а при отваряне на e-mail не би трябвало да се изпращат абсолютно никакви данни обратно към подателя. Тези функции не са включени по подразбиране, ето защо е добре да го направите по следния начин: Mail -> Privacy Protection (Privacy) -> Protect Mail Activity.
Останалите потребители също имат някои механизми, с които да се предпазят. Така например, ако използвате Gmail, клик върху зъбчатото колело -> General -> See All Settings -> Ask before displaying external images
Ако използвате приложение за Gmail, то в разширеното меню изберете Settings -> Choose your account -> Data usage -> Ask before displaying external images
Yahoo Mail също са помислили по този въпрос и настройките се намират в Settings -> More Settings -> Viewing Email -> Ask before showing external images
Подобен ефект можете да постигнете в Outlook чрез File -> Options -> Trusted Center -> Trust Center Settings > Automatic Download -> Don't download pictures automatically in HTML e-mail messages or RSS items -> ОК
От друга страна, пикселните тракери може и да са последния ни проблем, когато си припомним колко много хакери все още разчитат на простичките e-mail-и, за да проникнат в системата и се се възползват от данните ви в много по-голяма степен. Специалистите съветват да сме особено бдителни относно следните “флагчета”:
- Изискване за споделяне на лична информация;
- Адресът „От“ и екранното име не съвпадат;
- Адресът „От“ е много подобен на известен бизнес или контакт, с един или два променени знака;
- Прекалено много удивителни и думи сродни на важно, спешно и т.н.;
- Граматически и правописни грешки;
- Има заявка за щракване върху връзка или за изтегляне на документ или файл, който ви е непознат;
Нашият съвет е да бъдете особено бдителни във всички случаи, защото поредното досадно съобщение може да ви причини много по-големи главоболия.
Снимки: Unsplash