В следващите редове ще прочетете един по-различен, но достатъчно интересен материал, дело на Цветомира Минкова. По-различен е, тъй като младата дама изготвя текста си, след като успешно завършва проект за млади журналисти в Индонезия по програма Beyond Your World. Интересен е, тъй като темата е актуална, но най-важното – показва съвсем ясно как технологиите могат да помагат на хората в тяхното ежедневие. Сигурни сме, че някои от вас са попадали на клипове в YouTube, които представят огромните задръствания в страни като Индия, Китай и Индонезия. Въпреки че понякога ги използваме за забавление, ситуацията е повече от сериозна. Сега с помощта на Цветомира ще ви разкажем как Джакарта, столицата на Индонезия, се бори с трафика чрез новите технологии. 

Джакарта е столицата на Индонезия и четвъртата по население застроена площ в света с около 30 млн. жители на площ от 650 кв.км. Според статистика на Министерството на транспорта в Индонезия 25% от жителите използват публичен транспорт, а 75% лични превозни средства, от които 70% се придвижват с мотори. Това създава огромни проблеми с трафика в Джакарта, принуждавайки хората да прекарват по 6 часа на ден в задръствания.

Юги Хартиман, директор в Агенцията за проучване и развитие на наземния и железопътен транспорт, казва, че трябва да бъде променено мисленето на хората, за да започнат да използват обществен транспорт. За съжаление ниските цени на горивото, държавните субсидии, евтините мотори и автомобили и големите разстояния са пречка за това. Статистика на Японската агенция за международно сътрудничество сочи, че броят на мотоциклетите се е увеличил с 460%, а на автомобилите – със 160%.

 

 

Правителството залага в Плана за развитието на транспорта от 2013 г. да бъде увеличен броят на автобусите, да бъдат изградени бус ленти, да се намалят моторите, да се подобри скоростта на влаковете, да бъде завършен строежът на метрото до 2018 г. и да се дават субсидии за ползване на обществения транспорт на държавните служители, ограничавайки средствата за служебни автомобили. Цените на бензина се увеличават с 30% след встъпването в длъжност на новия президент на Индонезия Джоко Уидодо. На някои улици в Джакарта автомобилите нямат право да преминават, ако в колата има по-малко от трима души, освен ако не се заплати такса от 30 000 рупии (около 4 лв.). Глобите са между 100 000 и 5 млн. рупии. Тези ограничения са причина за създалия се нов вид „работа“ – т.нар. джоги – хора, на които плащате просто за да има достатъчен брой пътници в автомобила.

В Индонезия е създадена платформата Nebengers, която представлява виртуален терминал за автомобили, идеята на който е да можем да се присъединим към пътуващи по удобен за нас маршрут. Така трафикът се облекчава, а платформата все пак улеснява качването на непознати по уреден начин, което по принцип не е типично в Индонезия. Хората, които искат да предложат допълнително място в автомобила си, трябва да го направят два часа предварително. Платформата привлича 4000 потребители на „Туитър“ и се използва средно от 400 души дневно.

Жителите на индонезийската столица се опитват да се борят с трафика, като ъпдейтват статусите си в „Туитър“ и „Фейсбук“, съобщавайки за обстановката по пътищата. Именно тази практика става причина за създаването през 2010 г. на системата Lewatmana.com (в превод от бахаса – „откъде“), която представлява уебсайт с акаунт в „Туитър“, чрез който се споделя в реално време информация за пътните условия – предимно данни за задръстванията, но също така и предупреждава за наводнени улици или за пътища, блокирани от протестите. Данните се събират чрез потребителите на сайта, както и чрез 100-те инсталирани камери по прозорците на офисите в града. В сайта се публикуват над 14 000 туита месечно, а потребителите са около 200 000.

 


Министерството на транспорта сътрудничи със системата на Google – Waze. Тя се различава от традиционния GPS навигационен софтуер, тъй като събира данни и друга информация за трафика от потребителите. Както останалият GPS софтуер, системата научава от потребителите времето за преминаване през определен маршрут и създава актуализации на трафика в реално време. Софтуерът е безплатен. Хората могат да сигнализират за инциденти, задръствания и акции на пътна полиция, а от редактора на карти онлайн могат да се обновяват пътища, хотели, забележителности, номера на къщи и т.н. Също така Waze посочва най-евтината бензиностанция в близост до потребителя или по зададения маршрут.

В Индонезия посетихме д-р Ели Синага – генерален директор на Агенцията за проучване и развитие на транспорта към Министерството на транспорта. Самата тя споделя, че излиза в 5 сутринта за работа, защото ѝ отнема само 30 минути да стигне до офиса, докато връщането от работа ѝ отнема поне два часа. Агенцията се занимава със събиране на данни за инфраструктурата и капацитета на пътищата и търсене на решения в борбата с трафика. В Министерството на транспорта д-р Синага ни показа стаята, в която се намира системата за наблюдение на трафика в реално време – Advanced Traffic Management System (ATMS). Това е технология, подразделение на Intelligent transport system (ITS), която се използва за подобряване на потока на движението на превозните средства и подобряване на безопасността. Данни в реално време за движението от камери, сензори за скорост и др. се включват в Центъра за управление на транспорта (TMC), където се интегрират и обработват (например за откриване на инциденти) и се използват за подобряване на потока на движение (например чрез маршрутизация на трафика, DMS съобщения). Националната архитектура на ITS определя следните основни цели и показатели: повишаване на ефективността на транспортната система, повишаване на мобилността, подобряване на безопасността, намаляване на разхода на гориво и замърсяването на околната среда, повишаване на икономическата производителност и създаване на среда за употреба на ITS.

 

 

Д-р Ели Синага и г-н Юги Хартиман ни изпратиха в сградата на ITS в Джакарта. Достъпът до там е с пръстов отпечатък, етажът е строго охраняван. В ITS работят 50 души. Рей Мартино, служител в ITS, ни разказва как работи системата. Софтуерът, който се използва, се нарича Sketch. Има 200 камери в Джакарта, които наблюдават движението, разположени най-вече по светофарите. Рей Мартино обяснява, че увеличаването на моторите в Джакарта е бързо, това води до големи задръствания и пътни произшествия, затова служителите в ITS следят трафика на всяка улица. Когато видят къде е най-натоварено движението, разпращат съобщения към абонираните, а също така и предават информацията на електронни табла, разположени на стратегически места. Има автомобили на ITS, които разполагат с електронно табло на покрива, така че да предават информация за обстановката, докато обикалят улиците.

 

 

Системата има приложение за мобилни телефони, както и уебсайт, на който шофьорите могат да видят информацията. С червено се отбелязват местата, където има натоварено движение. На сайта има данни за различните видове транспорт. Един от недостатъците на системата е, че понякога сайтът се срива, защото се ползва от твърде много хора. Допълнителен принос на системата е установяването на пътните инциденти, тъй като те се записват от камерите по улиците.

Системата IDR30bn (на стойност 3.5 млн. щатски долара) се използва като център за наблюдение и е оборудвана за предвиждане на условията за движение и извършване на реактивни действия върху платната за движение. Системата ITS се състои от три подсистеми: система за проследяване на градските автобуси, площ за контрол на движението чрез регулиране на светофарите по време на задръстванията, информационна система за трафика за предоставяне на електронна информация под формата на съобщение с картинка, символи и динамично писане на участниците в пътното движение.

Системата за трафик контрол и мониторинг на движението използва камери и светофари на кръстовищата, за да даде приоритет на платната, където има интензивно движение. ITS разполага и с GPS технология за проследяване на движението на системата TransJakarta Busway и допринася за намаляване на времето за пътуване и чакане.