Голяма част от технологиите, представени на CES, включват джаджи, създадени с цел подобряване на живота на потребителите - било то чрез използване на изкуствен интелект за създаване на устройства, които помагат на хората да станат по-ефективни, чрез създаване на спътници за лечение на самотата или чрез предоставяне на инструменти, които помагат на хората с психическо и физическо здраве.
Но не всички нововъведения са добри, според група от експерти по антиутопия, която оценява някои продукти като „най-лоши на изложението“. Наградата, която никоя компания не иска да спечели, се присъжда на „най-малко лесните за поправяне, най-малко опазващи личните данни и най-малко устойчивите продукти на изложението“.
„Виждаме все повече и повече такива неща, в които по принцип е вградена технология за наблюдение, която позволява някои интересни неща“, казва Лиз Чембърлейн, директор по устойчивостта в сайта за електронна търговия iFixit пред Associated Press. „Но това също така означава, че сега имаме микрофони и камери в нашите перални машини, хладилници и това наистина е проблем за цялата индустрия.“
Нов смарт пръстен на всеки няколко години
Кайл Уинс, главен изпълнителен директор на iFixit, присъди на Ultrahuman Rare Luxury Smart Ring титлата „най-малко годна за поправка джаджа".
Пръстените, които се предлагат в цветове като "пустинен пясък", струват 2200 долара. Според Уиенс бижуто „изглежда елегантно, но крие сериозен недостатък: батерията му издържа само 500 зареждания“. По-лошото според него е, че подмяната на батерията е невъзможна, без да се унищожи изцяло устройството.
„Луксозните предмети може и да са мимолетни, но две години употреба за 2200 долара е ново дъно“, каза той.
Умно детско креватче, задвижвано от изкуствен интелект
Детското креватче Revol на Bosch използва сензори, камери и изкуствен интелект, които според компанията могат да помогнат за следене на жизненоважни признаци, като например как спи бебето, какъв е неговият сърдечен и дихателен ритъм и др. Детското креватче може също така да се люлее нежно, ако бебето има нужда от помощ при заспиване, и да сигнализира на родителите, ако одеяло или друг предмет пречи на дишането.
Изпълнителният директор на EFF Синди Кон заяви, че креватчето се възползва от страховете на родителите и „събира прекомерни данни за бебетата чрез камера, микрофон и дори радарен сензор“.
„Родителите очакват безопасност и комфорт - а не наблюдение и рискове за неприкосновеността на личния живот - в креватчетата на децата си“, казва тя в доклада.
Твърде много отпадъци
Въпреки че изкуственият интелект е навсякъде на CES, Стейси Хигинботъм, сътрудник по политиките в Consumer Reports, смята, че екосистемата за търговия в автомобила на SoundHound AI, задвижвана от нейния изкуствен интелект за автомобили, го тласка към ненужни крайности.
Функцията „увеличава потреблението на енергия, насърчава разточителното потребление на храна за вкъщи и разсейва шофьорите - всичко това, докато добавя малко стойност“, каза Хигинботъм. Това поставя автомобилната система като „най-малко устойчива“ в списъка.
Платформата на Soundhound AI позволява на шофьорите и пътниците да поръчват храна за вкъщи директно от информационно-развлекателната система на автомобила. Компанията не отговори на запитването за коментар. В изявление от вторник Кейван Мохаджър, главен изпълнителен директор на SoundHound AI, заяви, че пускането на продукта бележи момент, който се е подготвял десетилетия наред.
Уязвимост към хакерски атаки
Рутерът Archer BE900 на TP-Link спечели наградата за „най-слабо защитен“ на CES. Компанията е най-продаваната марка рутери в САЩ, но нейните продукти са уязвими за хакерски атаки, казва Пол Робъртс, основател на The Security Ledger.
„По силата на китайското законодателство TP-Link трябва да съобщи на правителството за пропуски в сигурността, преди да предупреди обществеността, което създава значителен риск за националната сигурност“, каза той. „Въпреки това TP-Link представи своя рутер Archer BE900 на CES, без да обърне внимание на тези уязвимости.“
Снимка: Unsplash
Виж още: Окиченият като коледна елха със сензори умен автомобил на Sony не е нито достъпен, нито евтин