Nvidia най-накрая представи новата серия GeForce 50 заедно с технологията DLSS 4. Бяха обявени четири графични процесора от висок клас и няма да мине много време, докато можете да се сдобиете с един от тях. RTX 5080 и RTX 5090 ще бъдат пуснати на пазара първо на 30 януари, последвани от RTX 5070 и RTX 5070 Ti през февруари. Сега е време да споделим информацията за това, което беше разкрито по време на ключовата презентация на CES 2025 - включително всички спецификации, цени и твърдения за производителност.

Новият флагман RTX 5090 е снабден със значително повече хардуер в сравнение с предшественика си. Този графичен процесор не само използва новата архитектура Blackwell на Nvidia, но и разполага със значително повече CUDA ядра, по-голяма пропускателна способност на паметта и по-голям капацитет на VRAM. Броят на SM се е увеличил от 128 при RTX 4090 до внушителните 170 при RTX 5090 - увеличение с 33% на размера на ядрата. Въпреки това тактовете за повишаване на мощността на графичния процесор са намалели леко - от 2.5 GHz на 2.4 GHz.

Подсистемата на паметта е преработена, като сега разполага с технология GDDR7 на масивна 512-битова шина. С тази памет GDDR7 с тактова честота 28 Gbps пропускателната способност на паметта достига 1792 GB/s - близо 80% увеличение спрямо пропускателната способност на RTX 4090. Той включва и 32 GB VRAM - най-голямата памет, която Nvidia някога е предоставяла на потребителски графичен процесор.

Тъй като Blackwell все още се произвежда по 4nm технология на TSMC, мощността на платката се е повишила, за да побере тези ядра и памет, достигайки 575 W - с 28% повече от RTX 4090.

RTX 5080 използва много по-малка конфигурация на графичния процесор, базирана на напълно различна матрица, със само 84 SM - с четири повече от RTX 4080 Super от миналото поколение.

Почти всичко в този модел е наполовина на RTX 5090: малко под половината CUDA ядра, половината ширина на шината за паметта - 256 бита, половината капацитет на VRAM - 16 GB, и малко над половината пропускателна способност на паметта - 960 GB/s, благодарение на използването на GDDR7 с тактова честота 30 Gbps. Исторически погледнато, тази конфигурация би съответствала на графичен процесор от ниво RTX 5070, така че позиционирането му като 5080 изглежда като разочароващ ход за геймърите.

Моделът RTX 5070 Ti е допълнително намален, като разполага със 70 SM - с четири повече от RTX 4070 Ti Super от предишното поколение. Въпреки това тактовете за ускорение са намалели от 2.61 GHz на 2.45 GHz. Широчината на шината за памет остава същата като 256-битовата конфигурация на RTX 5080, което означава, че тя също разполага с 16 GB GDDR7 памет. Този път паметта е с тактова честота 28 Gbps, което води до 896 GB/s пропускателна способност. Моделът 5070 Ti е с мощност 300 W, докато RTX 5080 е с мощност 360 W.

След това има RTX 5070. Този модел разполага с 48 SM, само с две повече от RTX 4070 от предишното поколение. Той включва 192-битова шина на паметта и 12 GB VRAM, което се усеща като недостатъчно за това ниво на продукта. Бууст тактовете са само малко по-високи от тези на RTX 4070, като се увеличават от 2.48 GHz на 2.51 GHz, а общата мощност е 250 W.

Всички нови графични процесори от серията GeForce 50 включват актуализирани възможности за свързване, като PCIe 5.0 x16 за обявените модели и DisplayPort 2.1b UHBR20, който въвежда поддръжка за активни кабели. Освен това те разполагат с HDMI 2.1 и единичен 16-пинов конектор за захранване за всеки модел.

Сега нека се запознаем с най-важните аспекти на Blackwell. Тук има както добри, така и лоши страни. GeForce RTX 5090 е безобразно скъпа, както се очакваше, на цена от 2000 долара. В същото време RTX 5080, с половината от хардуера на графичния процесор, е на цена от 1000 долара - по-малко екстремна, отколкото предполагаха много слухове, макар че все още е доста скъпа.

Изненадите за нас бяха RTX 5070 Ti на цена 750 долара и RTX 5070 на цена 550 долара - и двете с 50 USD по-ниски от аналозите си от предишното поколение при пускането им на пазара.

Що се отнася до претенциите за производителност както обикновено, Nvidia използва маркетинга си, за да не уточни действителната производителност на игрите. Графичните процесори RTX 50 поддържат многокадрово генериране DLSS 4, което липсва при графичните процесори от предишното поколение. Това означава, че графичните процесори от серията RTX 50 могат да генерират двойно повече кадри от моделите от предишното поколение в поддържаните от DLSS игри, поради което изглеждат до два пъти по-бързи от графичните процесори от серията RTX 40. Но в действителност, макар че броят на FPS ще се увеличи с DLSS 4, латентността и усещането за геймплей може да не се подобрят толкова драстично.

Снимка: Unsplash

Виж още: Следващата Xbox конзола ще има напълно нов контролер