Комар – досадно и кръвосмучещо насекомо. Не биха се намерили много хора, които да оспорват мнението, че без комари щеше да се живее по-добре. Освен чистата досада, тези насекоми разпространяват и опасни, смъртоносни болести. DEET е сред основните съставки на репелентите, но нови данни показват, че насекомите започват да развиват имунитет спрямо него. DEET е разработен от американската армия и е използван още през войната във Виетнам.

Ulrich Bernier е химик от Министерството на земеделието на САЩ в специален отдел, който изследва насекоми като комари и мухи. Той търси нов подход за борба с комарите – вместо да разработват химикали, които да отблъскват досадните насекоми с миризма, той търси субстанции, които да нарушат възможността им да надушват хората.

Bernier съобщава, че са успели да изолират някои вещества, които се намират в човешката кожа и които могат да нарушат способността на комарите да подушват и откриват хора. Едно от тези вещества е 1-метилпиперазин, който се представя най-добре в тестовете. Ако продължи с положителните резултати, ще бъде произведен изкуствено в по-големи количества. Той ще може да ни направи невидими за комарите.

Сегашните репеленти са базирани на факта, че тези насекоми разчитат главно на своето обоняние, за да открият жертвата си (те могат да ни надушат от 30 м). DEET работи на този принцип – той излъчва неприятна миризма, която да отблъсне гадинките. Лошото е, че тази субстанция става все по-безполезна, а има и макар и редки странични ефекти – някои хора могат да получат проблеми с централната нервна система. Този страничен ефект се проявява при 1 на 100 млн., но все пак рискът е наличен.

За да се реши проблемът с комарите, Bernier се обръща към изследвания, започнали още през 1990 г. Тяхната цел била да открият съставките, които привличат комарите към човешката кожа. Учените изолирали и анализирали 227 различни субстанции, които природно се съдържат в секретите на човешката кожа. Добрата новина е, че сред откритите има и няколко, които притежават противоположния ефект.

Bernier и неговият екип започнали тестове с различните субстанции, за да преценят ефекта, който имат върху тези насекоми. Построили клетка, разделена на две части. В една част имало рояк комари, а в другата впръсквали различните вещества, за да видят колко от комарите ще бъдат привлечени от тях.

Най-добре се представил 1-метилпиперазин, а най-зле – млечната киселина, която се съдържа в потта – тя привлякла около 90% от комарите. Но когато учените смесили двете вещества – комарите останали безразлични. Следващата стъпка – как да се създаде продукт, използвайки това вещество? Проблемът е, че е трудно да се задържи субстанцията върху човешката кожа, тъй като лесно се изпарява. Остава ни да чакаме. Дотогава можем да се надяваме и на едно технологично решениелепенка, която ни прави невидими за комарите.