Стандартните пластмасови съдове могат да отделят вещества, които влияят на хода на експериментите.
Това са открили канадски биохимици, чието изследване показало, че пластмасовите епруветки замърсяват водата с дезинфекциращ агент, а метиловия спирт с промишлена смазка.

Учените от университета Албърта в Едмънтън се сблъскали с нежелания ефект по време на фармакологични изследвания.
Те проверявали инхибитори на монаминокзидазата един от най-важните ферменти на нервната система, като установили съществено по-ниска активност в сравнение с теоретичните оценки.
Търсенето на грешката в постановката на експеримента довело до анализ на лабораторните съдове за замърсявания.
Изяснило се, че пластмасата отделя поне едно вещество, което може да намали ефекта на проверяваните препарати.

Във воден разтвор във вътрешността на епруветката се отделя значително по мерките на аналитичната химия количество дезинфекциращ агент, добавян в пластмасата.
Концентрация от около 300 части на милион води до значително изкривяване на резултатите.
В реакции без вода, но използването на метанол или диметилсулфат се отделя олеамид в по-малко, но все пак в забележимо количество.

Олеамидът, който се използва при производството на пластмасови съдове като смазочен материал, се синтезира и в организма на животните при недоспиване.
Тази органична молекула взаимодейства с редица рецептори на мембраната на нервните клетки, което може да повлияе изследванията в областта на психофармакологията.

Авторът на публикацията Ендрю Холт коментира, че това откритие трябва да повлияе на експериментите на хиляди учени по целия свят.

Като алтернатива на пластмасата се посочва стъклото.
Компанията Eppendorf, която е най-големият производител на пластмасови епруветки за еднократна употреба, обяви веднага след публикацията, че всеки вид съдове може да повлияе на резултатите от изследванията, независимо от материала.