Има ли връзка между езика и популярността? Ново изследване показа, че броя на известните хора в дадена страна е повече свързано с езика, отколкото с богатството и броя на населението.

Например, човек, родил се в англоговоряща държава има по-голям шанс да стане известен, от онзи, който е роден в държава с език не толкова влиятелен в света. Учени от MIT са съставили „глобална езикова мрежа“, анализирайки книги, които са били преведени от един език на друг, статии в Wikipedia и постове в Twitter.

 

Учените са проучили връзката между езиците и са направили с помощта на инструмента Google PageRank своеобразна „паяжина“ на връзките между езиците за всеки източник, като централна част във всеки случай е станал английският език. Испанският, немският, френският също са доста популярни, а китайският, арабският и хинди отстъпват доста, въпреки, че на тези езици говорят огромен брой хора – обемът на преводите между тях е доста малък.

 

От друга страна в Twitter и Wikipedia голяма част от езиците са свързани с развиващите се страни – такива като филипинският, малайският и суахили, в сравнение с „книжовните“ езици. Този резултат позволява да се предположи, че новите, по-неформални канали за комуникация се явяват по-популярни сред населението в развиващите се страни, отколкото онези с традиционната писменост.

 

Мрежата показва и това, че по-влиятелните езици са далеч повече превеждани на други езици. Например, книга, написана на испански намира англоговорящата аудитория чрез двуезични носители на английски и испански език, докато изданието, написано на виетнамски е доста по-трудно за достъп, до индийците, например, заради това, че на тези два езика говорят доста по-малко хора. Интересното е, че според интерактивната карта, на български език говорят 12 милиона човека.