Досега се считаше, че животът на Земята се е зародил преди около 3.8 милиарда години. Но науката не стои на едно място и хиляди изследователи по цял свят продължават да търсят отговора на многобройните въпроси, свързани с възникването на първите живи организми на планетата. Резултатите от едно такова изследване придвижиха датата на зараждане на живота на Земята назад с около 300 милиона години.

Необикновеното откритие е направено в Западна Австралия, където учени са открили необичаен циркониев кристал. Възрастта на този камък възлиза на 4.4 милиарда години, което е с 400 милиона години повече от най-старите такива кристали, които са намирани досега. Камъкът датира от геологическия еон катархей, започнал с образуването на Земята и с продължителност от около 600 милиона години.

При изследване на кристала вътре в него са били открити фрагменти от неповреден графит с възраст 4.1 милиарда години. Вътре в тези фрагменти пък са открити въглеродни изотопи, които съвпадат с изотопните следи на органичните вещества. Самото присъствие на графит не доказва съществуването на биологични форми на живот в момента на формирането на циркониевия кристал, но благодарение на него учените ще могат да изолират някои химични признаци за това, че животът в този период вече е съществувал.

За всеки случай учените са изготвили и списък с небиологични процеси, които могат по някакъв начин да обяснят находката, но самите те вярват, че са открили вещество с биологичен произход. Ако са прави, Земята в периода на нейното формиране явно е била далеч по-гостоприемно място, като първите живи организми са се зародили преди 4.1 милиарда години.