Без много бой ще започна с признание – не съм особено голям почитател на Formula 1. Да, мога да изброя имената на няколко състезатели, няма да объркам болид, ако го видя, а преди доста години харесвах Жак Вилньов, защото ми се струваше лудичък. Обичам да гледам старта на състезанията, тъй като е изключително интересен, но не мога да кажа същото за останалата част. Ето точно толкова знам и разбирам от Formula 1. О, излъгах ви, знам още нещо – воланът на болида е сложен... и то много. Оказа се, че дори не съм и предполагал точно колко! Това се промени, когато попаднах на един интересен материал, посветен специално на него. Той е публикуван от Wired, а ето и най-интересното.

 

Представете си, че сте на пистата, управлявате болид и се движите със скорост от над 200 км/ч, а в огледалото виждате поредната атака на Себастиан Фетел. Смятате ли, че в тази ситуация ще можете дори за миг (дори не секунда, а миг) да загубите концентрация? Не и ако искате да сте сред най-добрите. Поради тази причина пилотът има всичко необходимо на върха на своите пръсти, разположено на волана – включително и най-малката информация, която трябва да знае.

 

Воланите са претърпявали сериозно развитие през годините, а днешните модели са най-невероятните, които могат да бъдат видени. Или поне до излизането на следващите модели. Воланът е нервната система на автомобила. Болидите имат десетки параметри, които могат да бъдат променяни по време на самото състезание, и то само от пилота. Въпреки че екипът и механиците имат постоянен поток от данни, единствено пилотът има контрол върху определени елементи – смес гориво/въздух, въртящ момент и др. Голяма част от настройките се променят по няколко пъти на състезание или дори по време на една обиколка. Настройките трябва да се направят, докато ръцете са разположени върху волана, а очите са съсредоточени върху пистата. Това е причината за наличието на над 35 бутона, ръчки и малък LCD монитор на кормилото на болидите във F1. Това е само на предния панел, а зад него се крият и ръчките за смяна на предавки – това става по около 4000 пъти в рамките на едно състезание. 4.3-инчовият дисплей (PCU-8D) е изработен от McLaren Electronics. Резолюцията му е 480x272 пиксела и на него могат да бъдат прелистени до 100 страници информация, свързана с болида (оборотите на двигателя, температура на горивото, време на последната обиколка, оставащи обиколки) и може да бъде настроен според предпочитанията на пилота.

 


Какво правят всички тези бутони? На снимката в галерията можете да видите волана от Sauber C33. Ето и подробна информация за всеки бутон:

 

• Жълтият N бутон: превключва неутрална скорост от първа или втора предавка
BRKBAL (баланс на спирачката): настройка на баланса между предни и задни спирачки
Black Box бутон: потвърждава намерението на пилота да влезе в бокса
• Син и оранжев S1/S2 бутон: могат да бъдат програмирани според предпочитанията на пилота
Entry (червен въртящ се превключвател): настройки на диференциала
• Оранжев и зелен BKR-/BKR+ бутон: промяна на баланса на спирачките – от програмирана към настоящ, зададен чрез BRKBAL
IGN (въртящ се превключвател): контролира времето за стартиране
• Бял ACK (потвърждение) бутон: потвърждава системните промени
PREL въртящ се превключвател: контролира натоварването на диференциала
• Червен бутон гориво: прехвърля гориво от спомагателния към главния резервоар
• Черен BP бутон: включва процедура за настройка на съединителя
DRS (система за намаляване на съпротивлението) бутон, намиращ се в горния десен край на волана: настройка на задното крило
• Червен PL бутон: активира ограничение на скоростта, задължително при движение по платното на влизане и излизане от бокса
• Черен бутон R: включва радиовръзката
SOC въртящ се превключвател: контролира дали ERS система генерира или използва енергия
Pedal въртящ се превключвател: смяна между зададени модели на реакция на педала за ускорение
Fuel въртящ се превключвател: контролира нивото на потребление на гориво
• Черен OT бутон: активира предварително зададени настройки, които да помогнат на пилота да изпревари конкурент или да се защити от атака
Tire въртящ се превключвател: информира системата за вида на гумите, с които е в момента болидът
• Ръчки BBal-/BBal+: използват се за фина настройка на баланса на спирачките
MFRS (мултифункционални въртящи се превключватели): позволяват на пилота и инженерите да контролират голям набор от системи, които нямат специално предназначени бутони.
• Бели -10/+1 бутони: бърза навигация из MFRS

 

Умопомрачаващо количество бутони, като тук дори не се споменава нищо за превключването между големия набор от страници на LCD дисплея. Тъй като информацията невинаги може да помогне, а дори може и да попречи на пилота, някои отбори продължават да използват по-старите волани, които имат опростен дисплей. Но новите дисплеи дават много повече данни на водачите и те могат да бъдат винаги информирани за всичко, което се случва в момента с болида.