Ако сте се чудели къде беше изчезнало слънцето вчера – то се бе преселило в Sofia Event Center, където се проведе тазгодишното издание на Aniplay. Простете драматизма ми. Продиктуван е основно от факта, че не исках да започвам този материал с думите „Беше много яко и се размазах от смях!". 

Aniplay 2017  беше страхотно изживяване, което заслужава да пренеса в текста си доза драматизъм и комедия, за да бъде той в тон с вчерашните представяния. Десетото юбилейно издание на театралното косплей шоу беше по-голямо от всякога – с повече публика, повече косплей и повече K-Pop. Този път нямаше една единствена сценка, която да изпъкне пред останалите както „Алиса“ миналата година. Всички успяха да впечатлят публиката по някакъв начин. Групата на „Вещерът“ - с автентични костюми и добра драматургия, а Ed, Edd and Eddy - с комичност.

Жертви от събитието тази година: маса, стол, микрофона на Хипито. Конете и лампите бяха пощадени.

Ще ми се да вярвам, може би леко наивно, че всички са победители на Aniplay. Поне на тази мисъл ме навяват реакциите на публиката от тазгодишното издание. Публика, която с всяка година става все по-млада и по-разнородна по интереси. Започналото като чисто косплей събитие вече дава доста сценично време на разнообразни по характер изпълнения и най-вече на K-pop танци. И съдейки по коментари, изречени на фейсбук страницата на събитието, из коридорите на Sofia Event Center и дори на сцената – за някои хора това е проблем. За това и наричам мнението си „наивно“. Защото не виждам конфликта във все по-голямата субкултурна фрагментация на събития като Aniplay и Aniventure. В моите очи има място за всички. И това си пролича на сцената на Aniplay 2017.

"Една снимка казва хиляда думи". Aniplay обаче е едно от онези събития, чиято атмосфера трудно се описва със статични фотография.

Събитието може лесно да се обобщи с клишето „За всекиго по нещо“. K-pop-ът изглеждаше съвсем на място като завършващ елемент на събитието, след косплей ревюто и времевите блокове със сценки. Самите сценки разказаха истории от стари анимации(Ed, Edd and Eddy, Courage The Cowardly Dog), класически Disney анимации („Херкулес“), популярни анимета (Seven Deadly Sins) и игри (The Witcher). A за капак имаше изпълнение и на нещо, наречено Mystic Messenger. Именно то ме вкара в екзистенциален вътрешен дебат за собственото ми остаряване. Както и ме доведе до извода, че проблемът на Aniplay не е във фрагментираните субкултури и по-голямата интеграция на K-pop в събитието, а в публиката, с ясно изразено възрастово разделение. От една страна имаме старите кучета, които трудно приемаме факта, че вече сме неспособни да сме в крак с всички нови анимета и културни течения, и че сме доста обременени от собствените си досегашни мании. А от другата са новото поколение аниме,комикс и гейминг гийкове – отворени за всичко, имащи времето тепърва да се вглъбят в нещо ново и без напълно изградено критично мнение и вкус.

Голямата сценка на водещите, продължаваща през цялото събитие, тази година беше "Алиса".

Оказа се, че Mystic Messenger е мобилна игра. При това – доста популярна, поне според размазващите се да крещят зад нас шарени деца. Когато тази информация най-сетне стигна по телеграфната редичка до нас, спряхме с постоянните си коментари и изтеглихме играта на телефоните си. В този момент осъзнах, колко точно неподплътен е критичният ми поглед към случващото се на сцената. Факт, който пренесох малко по-трудно към последната сценка за деня – „Херкулес“, която грабна и голямата награда на публиката. В крайна сметка, няма значение дали пет човека в залата мислим преработването на класическата история за бутафорно и принизяващо героите изпълнение. Адаптацията беше социално актуална, комична и добре подплътена както от актьорската игра, така и от костюмите. Накрая успях да игнорирам за момент собствената си обремененост и ограниченост, свързана с любовта ми към филмите на Disney и древногръцката литература, философия и митология. И да се насладя на едно забавно изпълнение, моменти от което бяха чисто комедийно злато (музата-фонтан и „фенката“ Хадес например).

Херкулес не беше единственият герой, заслужил да бъде възпят от древногръцките музи. 

Както интервюираният от мен Радослав Петров, който направи страхотно представяне на Джафар от „Аладин“, каза: „Всичко, което косплейърите правим, го правим за публиката“. И независимо от малките технически проблеми, недостатъчно драматургично изпипани изпълнения и сравнително слабото косплей ревю, Aniplay 2017 беше събитие, което зарадва всеки един човек от публиката си. В един или друг момент.

Aniplay 2017 е нагледен пример за еволюцията и фрагментацията на нърдските субкултури в България.

По-старите косплейъри запознават младата публика с любими на моето поколение герои. По-младите косплейъри учат нас, старите фенове, на някои нови номера и ни вдъхновяват да дадем шанс на някое ново аниме (или мобилна игра). Този настоящ баланс в събитията като Aniplay демонстрира еволюцията на всъобщата нърдска субкултура в България. Старите остаряваме, но яростно защитаваме любимите си неща. Младите внасят глътка свеж въздух в обстановката с новите си мания и непринудената си радост към случващото се на сцената. А K-pop танцьорите дават път към отварянето на този тип събития към по-широк спектър от елементи, които обичаме и почитаме в азиатските култури. Промяната в познатото може да е трудна за някои, но погледнато обективно, тя не е нещо лошо. Тя е логично следствие от повишаващия се брой нърдове/гийкове в страната и по-свободното навлизане на нови и нови субкултурни течения, станало възможно поради глобализацията на медиите и, разбира се, интернет.

Дами и господа, журито на Aniplay 2017 - Daft Punk!

Aniplay 2017 беше събитие, на което се забавлявах искрено. И вече нямам търпение да дойде септември, когато ще се състои големият фестивал Aniventure Comic Con 2017. HiComm отново ще сме там. Заедно с геймъри, анимари и k-pop-ъри от цялата страна. Място има за всеки. Без значение дали е на 3, 13 или 30. И независимо дали е дошъл за турнирите, косплея или директно за K-pop партито.

Очаквайте много снимки и запис на цялото събитие на страницата на партньорите ни от Nakama, организатори на Aniplay. 

Тагове: