Пандемията не просто се е превърнала в катализатор за дигиталната трансформация на бизнеса, но и в причина за големи промени в компаниите, които, ако бъдат направени добре, могат да са конкурентно предимство. Около това мнение се обединиха експерти по време на третото от поредицата онлайн издания на Tech of Tomorrow, което се проведе на 14 октомври и се излъчи на живо в сайта Investor.bg и социалните мрежи на медията

„Част от компаниите се концентрираха върху конкретната криза без да мислят дългосрочно. По-успешният модел в дългосрочен план е да се инвестира в инструменти, които на по-късен етап могат да донесат на компаниите конкурентно предимство“, коментира Огнян Юскеселиев, директор "Услуги и приложения за модерно работно място" в Telelink Business Services.

Участниците в онлайн студиото коментираха, че служителите по целия свят се страхуват от йо-йо ефект, който може да донесе повече вреди, отколкото ползи на сътрудничеството и корпоративната култура в условията на работа от вкъщи. Много бизнеси търсят начини да отговорят по-адекватно на  предизвикателствата, предизвикани от здравната криза. Те се насочват към персонализирани решения, включително за повишаване квалификацията на кадрите си, докато те работят от дистанция.

„От март насам наблюдаваме скок в търсенето на онлайн образователно съдържание“, коментира Емил Табаков, старши продуктов мениджър в Coursera.

Той подчерта, че в глобален мащаб този скок е петкратен, а в България е дори още по-голям – седемкратен. По думите на Табаков това е тенденция, започнала през последните 5-6 години, но през последните 9 месеца е набрала силна инерция. Старши продуктовият мениджър в Coursera подчерта, че бизнесът търси все по-персонализирани решения за обучения и тренинги на своите служители.

„Такива решения могат да ускорят както привличането на нови служители, така и да повишат квалификацията на текущите“, коментира Табаков и допълни, че в момента бизнесът по-практически насочени обучения.

Експертите са категорични, че хибридният и изцяло дистанционният модел на работа носят както позитиви, така и предизвикателства за компаниите. Сред тези проблеми е спадът на производителността на служителите в домашни условия. Според Огнян Юскеселиев това може да се реши чрез комбинация от мениджърски средства и технологични системи, чрез които лесно да се следи напредъкът по задачите, които всеки един от екипите има.

„За да е ефективна хибридната работа, трябва всички в компанията да използват един и същи набор от инструменти, независимо дали са в офиса или не. Важен е мениджмънт капацитетът – да се помага на хората в това пътешествие към отдалечената работа“, заяви още Юскеселиев.

Любомила Йорданова, основател и главен изпълнителен директор на PlanA.Earth, заяви, че предпочита хибридния модел на работа, в който важните решения за бизнеса се взимат колективно в офиса, а оперативните задачи могат да се вършат от вкъщи.

Главният изпълнителен директор на Allterco Robotics Димитър Димитров обясни, че компанията му е спечелила важен ресурс от пандемията – времето, което преди е отделяно за прекалено много и дълги срещи.


„Дигиталната комуникация допринесе съществено за скъсяване на часовете за срещи“, посочи той. „Освен това рязко доведе и до спестяване на въглеродни емисии от пътувания за тези срещи“, коментира Димитров по в разговор с модератора Саша Безуханова, старши изпълнителен директор, ангелски инвеститор, филантроп и основател на MOVE.BG.

Според Димитров настоящите условия, в които оперира бизнесът, карат компаниите да мислят все повече за своята енергийна ефективност.

„За да се постигне една компания енергийна ефективност, трябва коректно, точно измерване на консумацията на енергия в реално време“, заяви Димитър Димитров и допълни, че сегашните решения в тази област не дават на предприятията достатъчно детайла информация за това откъде идва по-голямата част от консумация на ток.

„Бизнесът в света генерира повече от 70% от емисиите в цял свят“, припомни Любомила Йорданова. По думите ѝ една компания трябва наистина да иска да намали въглеродния си отпечатък, за да постигне тази цел. Освен това трябва да се има предвид, че интегрирането на решения, които да помогнат в тази посока, е различно в зависимост от компанията и индустрията, в която тя оперира. При автомобилната индустрия това изисква свързване с всеки един доставчик на компоненти, което прави процеса по-труден и бавен, докато при дигитално базираните компании нещата се случват значително по-бързо и лесно.

Цялата дискусия от третото студио на Tech Of Tomorrow може да гледате ТУК, както и в ефира на Bloomberg TV Bulgaria на 15 октомври от 21:30 часа. Тя премина при огромен интерес – над 6300 уникални потребители посетиха каналите на Investor Media Group, където се излъчваше на живо онлайн студиото. В социалните мрежи то достигна и до близо 6000 души.

Цялата онлайн поредица от три издания на Tech of Tomorrow достигна до близо  22 000 уникални потребители, посетили каналите на Investor Media Group, а в социалните мрежи мащабът е дори още по-голям – над 30 500 потребители.  

Снимки: Димитър Кьосемарлиев

Тагове: