В предишния материал, посветен на Тайван, имах удоволствието да ви разкажа малко за страната, ролята на Acer в Интернет на вещите, но и за компанията Advantech, която се е специализирала в умните сгради, но не само. Този път ще научите повече за стартъп средата в Тайван, за технологични гиганти като MediaTek, но още редица компании, намиращи се между тях.
Startup
През петте дни в Тайван, това беше една от най-интересните срещи за мен. Причината е, че стартъп компаниите са вълнуващи! Ако се замислим, това често са хора, част от големи корпорации, които искат да създадат точно това, което.. е, което искат. В тайванските стартъпи, за които ще научите след няколко реда, имаше служители на Foxconn и други производители от този ранг, които са решили, че ще направят нещо свое. Не мога да не се възхитя от такива личности. Това е и причината с огромен интерес да разгледам презентациите и продуктите им.
Чували ли сте за първата в света прожекционна мишка? Всъщност напълно е възможно ODiN, както е името й, да е попадала в полезрението ви - продуктът вече има една успешна кампания в Kickstarter и Serafim, компанията-създател, вече разпространява интересната джаджа.
„Мишокът“ има чудесен дизайн и изглежда превъзходно, поставена на бюрото. Чрез вградените IR сензори улавя движенията, които правите в определената (прожектирана) площ. Към момента ODiN има нужда да бъде свързана към USB порт, но вече се работи и върху безжична версия.
Според Джи Зей Чен, създател и изпълнителен директор на Serafim, мишката не се е променяла от много години, а те са търсили именно това - нов дизайн. Признавам, че останах впечатлен от джаджата, но не мога да кажа, че бих заменил сегашната си мишка, особено ако става въпрос за игри, където ODiN няма да покаже много добри резултати. Въпреки това зад прожекционната мишка има интересни идеи - чрез нея всяка гладка повърхност може да се използва като тъчпад на лаптоп - поддържат се голям набор от жестономични движения, а Odin Key, специалната триъгълна зона, може да се програмира като пряк път към това, което използвате най-често. Serafim са пуснали вече и API, чрез което да се обогатява софтуерът, а мишката се продава в над 58 страни.
Един интересен умен часовник, за който е по-вероятно да не знаете нищо, е Jumpy. Името звучи игриво, но трябва да е точно такова - джаджата е създадена да се носи от деца. Джери Чен, основател и изпълнителен директор на компанията, която носи същото име като продукта, сподели, че вдъхновението идва от ежедневието му като баща на две деца. “Защо носим часовник? Защото искаме да заем времето, имаме график, който трябва да следим, да спазваме”, добави той. Според него часовникът се използва все по-рядко, тъй като вече имаме неразделните телефони, но децата също имат график, а не е удачно да имат смартфони още в детската градина или началните класове. Ето тук идва Jumpy. “Направихме анализ и 99% от часовниците за най-малките просто дават информация на родителите къде се намират децата. Забелязахме, че след ден-два децата все пак забравят часовниците, тъй като нито едно дете не казва “Мамо, много съм притеснен, че мога да се загубя”, обясни Чен и добави, че подобно нещо не се случва с джаджите тип „тамагочи“. Това ги вдъхновява да направят часовник, намиращ се на границата между двете - да е забавен за детето, но и полезен за родителя. Децата могат да играят на игри, да гледат дигитално животинче, да си организират битки със супер сили, да изпращат съобщения на родителите си (само ако са в една мрежа, тъй като моделът не разполага с GSP и GRPS модули). Те, от своя страна, могат да задават график на детето, могат да следят физическата му натовареност, колко време използва часовника за игра, свързвали се с други приятели и т.н. Продуктът вече се предлага на тайванския пазар, а от 18 август започна Indiegogo кампания.
Последният стартъп идва от Omnistar. Ако трябва да бъда честен, този проект изглежда, че ще има най-сериозен успех, въпреки че все още няма готов продукт. Triton е умен часовник за водолази, който записва статистика от цялото гмуркане (дълбочина, температура, декомпресия) и още редица показатели, а когато гмуркачът излезе от водата, данните се синхронизират със смартфона. Причината за по-сериозната вяра, която имам в този проект, е неговият нишов характер и липсата на подобни устройства. ODiN изглежда страхотно, но не виждам особена добавена стойност за потребителя, освен страхотната визия. Проблемът на Jumpy, въпреки че е отличен като идея, е, че децата в тази възраст бързо губят интерес към играчките и методите за забавление. Това означава, че компанията ще трябва постоянно да надгражда платформата. Известна спирка е и цената около 130 долара.
След презентацията пред журналистите от различни краища на света, сред които и HiComm, имахме възможност да поговорим със създателите на компаниите. Когато стана въпрос за финансирането, те споделиха, че правителството не предоставя директно финансиране, но организира SPAA (нещо като конкурс), от който прохождащите компании могат да спечелят малка сума пари. Разбира се, тя е недостатъчна за целия проект. Друг вариант са т.нар. Angel Sponsors - ако стартъпът вече е набрал 60% от нужната му сума, може да кандидатства за останалите 40%. Правителството помага за по-голяма видимост на идеите, а всяка една от представените, идва от инкубатори из страната. Тяхната роля не е никак малка, тъй като предоставят знание, опит и цялостна подкрепа за организиране на фирмата и сформиране на екипа.
На въпроса колко е трудно да се създаде стартъп, всички са категорични - много! Според Чен има голям брой инвеститори, но те търсят по-стабилни проекти, а стартъп компаниите остават рискови. Друга трудност в Тайван е намирането на талант. Чен добави, че в момента младото поколение предпочита да не предприема рискове и това го прави трудно за присъединяване към подобен екип.
Следващият въпрос дойде съвсем естествено - големите компании в Тайван имат ли отдели, чрез които да помагат на прохождащите малки фирми? Отговорът е повече от очаквам - в Тайван повечето компании са OEM производители на хардуер, не са като Google и Apple, те са готови да помагат на по-хардуерно ориентираните стартъпи. А когато има намеса на голяма компания, винаги има опасността тя просто да придобие малкия производител. Тук веднага се сетих за сериала “Силициевата долина” и разбрах точно какво имат предвид…
ARM
Когато чуем за PC, бързо се сещаме за Intel, но при смартфоните - тази компания е ARM. Тя води началото си от Кеймбридж преди 25 години, а за този период се превърна в основновния източник на архитектурата, по която са изготвени много от чиповете за смартфони, таблети и умни аксесоари. ARM разработва дизайн на микропроцесори, който след това се лицензира от компании като Samsung, Qualcomm и MediaTek. Със сигурност сте чували серията Cortex-A, която е специализирана за смартфони и таблети, но ARM има и други линии, предназначени за различни продуктови гами - серии Cortex-R и Cortex-M. Някои от тях можем да открием в различни машини, умни телевизори, часовници, камери (GoPro), мрежови устройства, домакински уреди, контролери за конзоли, сървъри и още много, но разбирайте наистина много технологични джаджи.
Това прави ARM един от големите претенденти за сериозно участие в IoT, а развитието на този сегмент вече започва да се забелязва по продажбите. През 2013 са продадени над 2.9 млрд устройства, базирани на Cortex-M архитектурата. Ако това число ви звучи страхотно, следващата година то набъбва почти двойно - до 4.4 млрд. устройства.
Holux
Компания, която изначално се насочва в съвсем друга сфера, но, както споменах в първата част на материала, поради различни причини (основно желание за развитие, а не край на съществуването си) трябва да се насочи към нов сегмент. Какво по-подходящо от IoT?
Holux е основана преди 21 години и е компания от по-малък калибър - около 150 служители и капитал от около 11.8 млн. долара. В началото тя се съсредоточава и специализира в една разрастваща се тогава сфера - GPS системите, но днес произвежда много повече от това, включително умни часовници и различен тип сензори.
По време на посещението си в Тайван имах възможността да посетя фабриката в Шинчу, където освен офиси, има и производствен отдел. Един от най-новите продукти на Hulux е и първият й умен часовник - Impulse 8100, фокусиран върху следенето на спортната натовареност на носещия го. Тъй като това вече го правят много подобни джаджи, тайванският производител иска да се разграничи чрез нещо уникално за такъв тип продукт - ранно предупреждение за сънливост и опасност от заспиване. Подобен часовник ще бъде много полезен за професионалните шофьори и може да предотврати много произшествия. Компанията има и придружаващо приложение, стандартно за всякакъв тип подобни джаджи.
Друг интересен продукт са датчиците от серията IoLiving. Сред тях има различни модели, сред които такива които измерват температура, а над тях се надгражда с екстри, като влажност, C02 и т.н.
MediaTek
Предпоследният ден от посещението ми в Тайван ме отведе и до най-интересната компания - MediaTek. Тя е не само най-известна, но и е сред най-големите - 12 000 служители в 27 офиси из целия свят. За миналата година има печалба от 7 млрд. долара и се нарежда на трето място по производство на чипове, веднага след Qualcomm и Broadcom. Данните бяха обявени от Дейвид Ку, главен финансов директор на тайванския производител.
За миналата година са били продадени над 400 млн. таблета и смартфона с процесори MediaTek, а общият брой на джаджите, използващи технологии на тази фирма, е над милиард. В това число влизат обикновени телефони, умни телевизори и дори конзоли (Xbox).
Предвижданията на MediaTek са, че през 2020 година IoT пазарът ще набъбне до над 10 млрд. устройства. За да бъде част от „свързаните вещи“, компанията отваря собствена лаборатория MediaTek Lab, която се ръководи от Марк Надела. Той разкри част от плановете и дейността на този интересен сегмент от бизнеса на тайванския производител.
Основната цел на MediaTek Lab е да развива и насърчава IoT проекти, предлагайки цялостна екосистема за разработка - от хардуерни комплекти (Link One), през SDK и техническа поддръжка. Още по-интересно е, че чрез сайта и форума, MediaTek е създала отлично работеща общност, която вече дори може да помага сама на себе си – чрез натрупани с времето знания и умения.
Въпреки че основната тема беше IoT, по време на презентацията имахме възможност да видим отблизо и някои от смартфоните, задвижвани от най-мощните процесори на компанията - X10 Helio. Това са HTC One M9+ и HTC One E9+.
Друг интересен продукт е IP камера, която отчита пулса чрез измерване на промените в цвета на кожата, въпреки че практическо приложение за подобна технология е много профилирано и може да намери място на летищата и домовете за възрастни хора.
Видяхме няколко познати ни вече примери за IoT, като контролиране на климатик чрез смартфон, умна камера за дома, но най-интересни бяха тези производители, които са използвали Lab и са създали свои продукти. Един от тях е Smart Brewer - умно устройство за дестилиране на алкохол. То ви информира за съставките, които трябва да сложите, колко време ще му е необходимо за дестилация и т.н. Оставяте джаджата на тъмно място, а ако има нужда от човешка намеса, получавате уведомление на смартфона си.
От Link One са се възползвали и Skuromoto, които разработват услуга за отдаване под наем на скутерчета - можете да видите къде е следващата станция за зареждане, да плащате директно с кредитна карта и т.н.
361 пък създават умни обувки за деца чрез чипа MT2502. С тях родителите ще знаят по всяко време къде са наследниците им. Друг интересен продукт е колан за възрастни хора. Ако човекът падне, коланът автоматично изпраща уведомление (придружено от координатите му) към предварително зададен номер.
Sakura
Компания, която тепърва прохожда в IoT но, базирайки се на сферата, в която го прави, има огромен шанс да нахлуе през парадния вход. Причината? Това е един от най-големите производители на домакински уреди - устройства за отопление на вода, печки, абсорбатори и цяло кухненско обзавеждане. Причината да не сте чували за нея е, че тя оперира под своя бранд на малко пазари, но работи и като OEM и ODM производител за марки като Electrolux например.
Към момента Sakura има повече конвенционални уреди, но на презентацията видяхме и първите им умни модели. Сред тях е бойлер, който може да се настройва (дори дистанционно) според предпочитанията на всеки от семейството.
Следващият модел е абсорбатор, който работи напълно автоматизирано. Когато започне да излиза пара, той се включва и прилага точното количество “усилия”, за да ви отърве от нея. Ако потокът се увеличи, засилва се и всмукателната мощ на устройството, което все още не е направило пазарната си премиера.
Друго интересно решение, което не се среща толкова често, е 24-часов телефонен център за обслужване на клиенти с 50 служители. Те използват подробна система, в която отбелязват всяко обаждане, а потребителите имат пълна история. Те могат да отговорят както на въпроси, свързани с уредите и местоположението на най-близкия магазин, така и да дадат съвет за… приготвянето на пуйка. Компанията предлага и редица безплатни услуги след продажба на уред.
Mobiletron
Още една от сериозна компания, за която не знаех почти нищо преди посещението й. Mobiletron е основана през 1982 година с капитал от 4000 долара, петима служители и офис, по-малък от апартамент. Днес служителите са над 2000 в 9 офиса из целия свят. Основната й насоченост е производството на сензори, части от двигателната и различни други системи за асистиране на водача в автомобилите.
Към това трябва да добавя и линия инструменти, наречена Durofix. Причината е, че от Mobiletron са подобрили стандартните автоимструменти, добавяйки им умни възможности. Пример е ключ за сваляне на гума, при който техникът въвежда модела в приложение на смартфона си, а той изпраща информацията към ключа - кой номер,колко сила трябва да се приложи при затягането и т.н.
Друга интересна тема е IoV (Internet of Vehicles, интернет на превозните средства). Mobiletron разработва цялостна екосистема, в която влиза хардуер, но и софтуер - постоянна връзка и мониторинг на местонахождението на водача и превозното средство. Колите и камионите, част от този проект, са оборудвани с множество камери и сензори. По време на посещението ни имаше демонстрация на живо, проведена от изпълнителния директор на компанията г-н Ким. Той се свързва с шофьор на камион, който доставя части за Китай. Чрез програмата видяхме каросерията на камиона, купето, но и през цялото време виждахме видео от външните камери, които предоставят дори 360-градусов изглед около превозното средство.
Компаниите, които ще свържат вещите ни
След като IFA 2015 е в историята, не знам дали има човек, който да се съмнява, че именно Интернет на вещите ще е следващият голям пазар. След четири дни в Тайван и след срещи с някои от най-големите хардуерни производители в света, вече знам – бъдещето на IoT е сигурно, а част от него са тайванските компании.