Yahoo най-накрая успя да превърне мобилните си приложения в печеливш бизнес. Това написа тази седмица анализатор на технологичната индустрия в статия за Уол Стрийт Джърнъл. По всичко личи, че Мариса Майер успява да запуши устите на притеснените инвеститори, показвайки сериозно подобрение в последните финансови резултати на Yahoo.
Компанията разкри за първи път информация относно мобилния си бизнес, който е генерирал повече от 200 млн. в продажби през третото тримесечие или около 17% от общите приходи на гиганта. Приходите от онлайн реклами, които съставляват 40% от всички продажби на групата, са спаднали с 5% за трите месеца до септември. Общите приходи обаче са се повишили с 1% на годишна база до 1.094 млрд. долара. Приходите от онлайн търсачката на Yahoo са нараснали с 4% до 452 млн. доалра. Тези резултати надвишават предварителните очаквания, поради което пазарите реагираха положително и акциите на Yahoo поскъпнаха с почти 2%, писа Капитал.
Приходите от мобилни реклами помогнаха на Yahoo да надвиши очакванията на анализаторите за тримесечието и да увеличи общите си продажби за втори път през последните шест финансови тримесечия. "Ние инвестирахме сериозно в мобилния бизнес и тези инвестиции се отплащат. Продуктите ни не само получават признание от потребителите и бизнеса, но вече генерират значителни приходи", заявява Майер.
През последните години лъчезарната шефка на Yahoo, която изостава в битката за пазара с конкуренти Google и Facebook, похарчи над 1.3 млрд. долара за придобиване огромен брой обещаващи стартъп компании с цел добавяне на повече експерти в сферата на мобилните комуникации и приложения към екипа си. Майер напълно обнови платформата за споделяне и качване на снимки Flickr, попуярна във фотографските среди, добавяйки 1 TB безплатно облачно пространство за съхранение на изображения и видеоклипове, както и подобрявайки значително общия дизайн на сайта и мобилното приложение за операционните системи iOS и Android. По-рано тази година тя представи и услугата Yahoo News Digest, която предлага синтезирани и обобщени новини от деня. Най-сериозната покупка на бившия кадър на Google е блогинг платформата Tumblr.
Тази седмица компанията обяви, че очаква Tumblr да генерира над 100 млн. долара приходи през следващата година благодарение на увеличаващата се потребителска база и успешните реклами в рамките на сайта. По думите на Майер Tumblr ще постигне “позитивна” печалба преди данъците, таксите, лихвите и амортизацията. Майер разкри, че през последните 15 месеца аудиторията на Tumblr се е увеличила с 40% до 420 млн. потребители. Броят на регистрираните блогове пък почти се е удвоил до 206 млн, предава Инвестор.
“Превръщаме се от компанията, която прави уеб страници и ги монетизира чрез банери, в компания, която прави мобилни приложения и ги монетизира чрез вградени реклами”, каза изпълнителният директор пред анализатори.
Yahoo успя да подобри мобилния си бизнес тази година и чрез придобиването на Flurry - един от най-скъпите стартъпи, който тя закупи за повече от 200 млн. долара. Flurry създава инструменти, предназначени за маркетолози, които им помагат да определят кои от мобилните им реклами работят най-добре върху потребителите на iOS и Android.
В интервю за Уол Стрийт Джърнъл Майер заяви, че очаква повече от половината приходи на компанията да идват от мобилния бизнес. На въпрос дали все още смята за реализируема целта й Yahoo да се развива по-бързо от конкуренцията, Майер отговори:
“Винаги съм казвала, че ще отнеме няколко години. За мен този период може да е между две до пет, три до пет - някъде там. Смятам, че времевата рамка остава същата като тази, която очаквах.
Започваме да виждаме първите плодове от нашите инвестиции. Започнахме мобилните инвестиции преди около две години. Тръгнахме от нищото - без хора, без продукти, без стратегия и без приходи в мобилния бизнес и за две години материализирахме всичко това.”
Изглежда Майер няма намерение да спира до тук. Наскоро се появиха слухове, че Yahoo има намерение да инвестира и в друг стартъп с огромна популярност - Snapchat, който е оценен на 10 млрд. долара. По неофициална информация инвестицията ще достигне 20 млрд. щатски долара. С тази инвестиция Yahoo може би очаква да повтори успеха си с Alibaba. През 2005 г. компанията плати 1 млрд. щатски долара за 40% дял в китайската компания - инвестиция, която се изплати многократно и даде финансова възможност на бившата мениджърка на Google да вдигне Yahoo на крака.
Всъщност Yahoo все още не се е вдигнала на крака изцяло. По всичко личи, че странният подход с постоянните придобивания на различни малки компании и поглъщанията на много ценни бизнеси като този на Tumblr работи перфектно и Майер е на прав път. Yahoo трудно ще пребори мастодонт като Google, но поне опитва да се изравни с другите конкуренти и има ясна стратегия, която следва. Понякога единственото нещо, от което се нуждае една компания, за да постигне успех, е един единствен човек-визионер. Дали Майер е този човек - предстои да видим.
Прочетете: Yahoo уби първата си услуга, Directory
Изображения: Eduardo Arcos/Flickr