Още преди пандемията, Netflix си беше утвърдена част от ежедневието на милиони хора. Към 2019 г., стрийминг услугата имаше 167 милиона абонати по цял свят. Не малка заслуга за това имат оригинални продукции като Stranger Things и Orange is the New Black.

2020 беше различна. Заради повечето прекарано време у дома и неспиращата паника, Netflix се превърна в нещо повече. От развлечение за свободното време, платформата стана почти необходимост, защото ни помага поне за малко да забравим за света навън.

В първите 6 месеца на годината, компанията добави почти 26 милиона нови потребители. Макар този растеж да се забави след това, в края на 2020 г., компанията има над 195 милиона акаунта. С по-голямата публика се увеличава и влиянието на Netflix.  

Данни от Pulsar разкриват, че колкото е по-популярен един сериал, толкова повече биват обсъждани темите, разглеждани в него. От големи котки до шах, нека видим как най-известните продукции на стрийминг услугата тази година, ни промениха по повече от един начин.

 

The Social Dilemma

Сякаш Facebook си нямаше достатъчно проблеми. Тази продукция само наля масло в огъня, когато излезе през септември, което доведе до намаляване на потребителите в социалната мрежа. Голяма част от успеха на документалния филм, се крие в интервютата с многобройни специалисти, работили за гигантите в областта. Те разказват за това как са били нагърбени със задачата да задържат хората колкото е възможно по-дълго във Facebook, Instagram, Twitter и всички подобни платформи.

Много от хората, гледали The Social Dilemma, след това изтриват профилите си, но други обвиняват продукцията, че преувеличава и драматизира ситуацията, като изкарва комапниите единствените виновници. Трети пък смятат, че не е разкрито нищо, което вече да не знаем. Независимо от различните мнения, шоуто изведе на дневен ред един много важен въпрос – дали да не изтрием профилите си в социалните мрежи?

 

Tiger King: Murder, Mayhem, and Madness

Когато този сериал се появи през месец март, в разгара на пандемията,той счупи рекорда за най-дълго прекарано време, под номер 1 в най-гледани продукции. Въпреки това, критиците зададоха въпроса, дали шоуто постигна желаната си цел? Според продуцентите му, тя е била, да се насочи вниманието към незаконното развъждане и търгуване с големи котки. World Wildlife Fund твърди, че има повече такива представители живеещи под ключ в САЩ, отколкото има свободни в останалата част от света. Само 6% от тях са в зоопаркове, което значи, че останалите са частна собственост.

Критиките тук са свързани с главния герой, Джо Екзотик, и драмите около него, които според някои специалисти, открадват светлината на прожекторите. Тези твърдения са донякъде оборени от статиските на Pulsar, които показват рязко покачване, макар и не за дълго, в търсенето на информация относно лъвове и тигри. Не на същото ниво, но много след премиерата на предаването, интереса към тези видове е повишен.

 

The Last Dance

Когато документалният сериал се появи през април в Netflix, той бързо генерира повече гледания от Tiger King. В началото на месец май, той вече бе най-популярният в този жанр, според данни от Bloomberg. Продукцията се съсредоточава върху живота и кариерата на Майкъл Джордан. Показани са някои от враждите му с други баскетболисти, хазартната зависимост и други лични проблеми по пътя към славата.

За играч, който не е активен от 90-те, търсенето и диалозите скочиха до небето, особено в Twitter. Последният епизод, сам по себе си събра над 1 милион туита, а 20 от 30-те най-търсени неща в сайта по това време, бяха свързани с шоуто. Майкъл Джордан се превърна в най-обсъждания човек в платформата, а на засилен интерест се радваха враждата му с Леброн Джеймс, кецовете с негово име от вече изминалата му ера като спортист и дори меметата с него.

 

The Queen’s Gambit

Сериал базиран на роман със същото име. Проследява се историята на момиче с гениални математически заложби, което се издига до върха в спорт, дотогава доминиран от мъже – шах. Според Netflix, шоуто достига 62 милиона гледания през първия си месец, а в 92 държави заема позция в топ 10 на най-гледаните. Тук интересното е, че продукцията не само печели многобройни фенове за себе си, но и продажбите на комплекти за шах нарастват главоломно. Това е показано от графиката на Pulsar, според която интереса към бордовата игра се изразява в голям брой търсения в Интернет, но също и в повече диалози в социалните мрежи.

Макар всички тези продукции да са изключително разнообразни в темите, които засягат и начина, по който са поднесени, всички те са повлияли на огромна аудитория. Не само чрез пораждане на диалози относно самите шоа, но и основните им опорни точки биват разглеждани като самостоятелни теми. Вече всички погледи са приковани към платформата в търсене на следващия голям хит, който ще ни даде храна за размисъл.

Снимки: Pulsar; Unsplash

Вижте още: Вече може само да слушате филми и сериали в Netflix при загасен екран