Спорът дали ще има трети голям играч в мобилния сегмент, се води от години. Към момента няма нито една смартфон платформа, която да има достатъчно голям пазарен дял, за да се определи като истински конкурент на iOS и Android. Шансовете на Windows Phone определено са най-добри, но модерното решение на Microsoft така и не успява да се откъсне от едноцифрения пазарен дял. Причините за това са много и макар някои от тях да са по вина на Стив Балмър и компания, основната се крие в слабата ангажираност на разработчиците от трети страни. Тя може да бъде стимулирана, финансирана и дори насилена от компанията майка, но докато истинската здравословна връзка със съсловието не бъде постигната, нито една мобилна платформа не би могла да оцелее.

 

 

От прищявка до необходимост

От анонса на App Store през 2008 г. до днес начинът, по който потребителите гледат на мобилните приложения, са промени значително. Докато в началото те бяха по-скоро прищявка за технологичните ентусиасти, съвременният средностатистически смартфон потребител не може да си представи ежедневието си без поне дузина приложения. Времето, което прекарваме във вградения софтуер на смартфоните си, е много по-малко в сравнение с това, което отделяме на заглавията от App Store/Google Play/Windows Phone Store. Глупаво би било да смятаме, че в нагласата на потребителите няма разлика между приложенията за смартфони/таблети и така наречените "програми" за PC/Mac/Linux.

Временно забравяйки за ширещото се по нашите географски ширини пиратство, вторите са значително по-скъпи и обикновено се купуват след предварително обмисляне, най-вече с професионални цели. Алтернативите на дадено приложение са многократно повече в мобилния сегмент, а тенденцията е те да стават все по-добри и заглавията монополисти да намаляват.

Гъвкавият, евтин и моментален пазар на мобилен софтуер променя нагласата на потребителите, които не свалят и купуват само приложения от първа необходимост, но и експериментират с интересни нови решения, хитри и впечатляващи интерфейси и разбира се, с много игри. След като даден потребител е опитал вкуса на приблизително милионните App Store и Google Play, всичко останало би било компромис.

 

Всичко или нищо

Средностатистическият читател на статията надали попада в групата на средностатистическите смартфон потребители. Самият факт, че четете технологично-научна медия, означава, че по определен начин се вписвате в графата "ентусиаст". Като такъв нагласата за защита или поддръжка на дадена платформа не е чужда.

Отричайки или не, съществуват потребители с известни или сериозни симпатии към Apple, Google и Microsoft. Те са готови да правят известни компромиси с грешките и слабостите на своите фаворити, за да запазят работната си среда подредена, свързана и чиста. Редица Windows потребители избират Windows Phone заради безупречната комуникация с PC-то им, Office и клауд услугите на Microsoft, макар мобилната платформа да има немалко слабости.

Обикновеният потребител обаче не е добре запознат с актуалното състояние на технологичната индустрия и това е съвсем нормално. Той иска всичко веднага, а водещите подбуди за възприемането на дадена екосистема са кръговете му на общуване и любимите му приложения в софтуерния портал. Същият не се вълнува от патентните войни между Apple и Samsung, нито от покупката на Nokia от Microsoft. Единственото, което го вълнува, е дали смартфонът, който е на път да си купи, поддържа Instagram.

Разбира се, Instagram е илюстративен пример за съответните любими приложения на всеки от нас. Липсата на няколко основни заглавия може да бъде пагубна за всяка мобилна платформа, но пространството за експериментиране и откриване на по-слабо известени, но добри заглавия също не е за подценяване.

Повече за проблема на Microsoft с разработчиците може да прочетете на следващата страница.

Ако разработчиците не дойдат при нас, ние ще отидем при тях

Microsoft и всички компании без Apple и Google са изправени пред сложното предизвикателство да осигурят богато разнообразие от качествени приложения и игри на своите потребители, с което да им дадат причина да изберат тяхната платформа. Докато водещите имена в софтуерния бизнес видяха iOS и Android като златна мина за нов бизнес, Windows Phone е затворена в омагьосания кръг "Малко потребители – малко разработчици".

Не бива да забравяме още, че десетки хиляди автори на софтуер направиха първите си хитове именно в App Store и Google Play. Microsoft е компания с огромен финансов резерв, който със сигурност може да й бъде от полза в привличането на разработчици. На авторите на софтуер са осигурени примамливи условия, регистрирането в програмата за разработчици бе безумно евтино за дълъг период от време, обещава се и отлично промотиране на добрите заглавия, при това безплатно.

Сигурни сме, че Microsoft плаща на А играчите, за да създават Windows Phone версии на своя софтуер. Twitter и Facebook приложенията например бяха създадени вътрешно от разработчици на Microsoft, след одобрението на социалните платформи. Най-проблемното звено за компанията обаче остава Instagram. За съжаление или не, финансовият натиск върху разработчиците работи само до определен момент. Той може да осигури най-важните заглавия и дори известен брой добри нови играчи, но не и да разработи цяла екосистема.

Google и (особено) Apple могат да се похвалят с отдадени съсловия, на които всяка друга компания би завидяла. За разлика от Microsoft те не ги постигат чрез директно финансиране, а с примамливи условия за развитие. Пиратството при iOS е сведено до минимум, а интерфейсът на App Store прави покупките изключително лесни. Най-добрите приложения и игри печелят безплатно промотиране в категория Featured, а това може да превърне авторите им в милионери за няколко дни. Основната причина авторите на софтуер да поддържат най-вече iOS и Android е, че и двете платформи имат наистина много потребители.

Microsoft не може да осигури толкова голям пазар, но зависимостта е двустранна. Докато Windows Phone няма достатъчно голям брой качествени приложения, платформата няма да надделее над iOS и Android от гледна точка на продажби. Основният извод е, че Microsoft пострада най-вече заради закъснялото си навлизане в съвременния мобилен пазар. iOS и Android буквално създадоха нуждата от мобилни софтуерни портали и имаха време да ги развият без конкуренция. Windows Phone не може да се похвали със същия шанс. Microsoft е изправена пред трудни времена.