Ако планирате да пренесете вашият бизнес или организация в мобилния свят, един от първите въпроси, които ще ви дойде на ум, е дали искате да създадете мобилно приложение или мобилен уебсайт, или може би и двете.
Мобилните уеб сайтове и приложения могат да изглеждат много подобни на пръв поглед, и определянето на това кои ще са най-подходящ за вашите нужди, ще зависи от редица фактори, включително целеви аудитории, наличен бюджет, предназначение и необходими функции.
Смартфоните промениха не само начина, по който комуникираме, но те издигнаха мобилното сърфиране до невероятни висоти. Днес всеки уважаващ себе си сайт има мобилна версия, която предоставя компактен изглед и удобен интерфейс, за улеснение на потребителите. Въпреки това, отново същите тези сайтове, разработват и специализирани мобилни приложения за смартфони и таблети. Но защо? Главната причина, която се изтъква е, че така хората ще получават по-добро потребителско изживяване и по-добри услуги.
Развитието на мобилен сайт и приложение става двойно по-скъпо начинание за собствениците на сайтове.
Всъщност, ако се развива само една от платформите и тя е унифицирана за всички видове операционни системи (ОС), това ще спести доста разходи за поддръжка и така ще могат да се вложат повече пари в разработка. Но коя от двете е по добра?
Мобилния сайт използва HTML протокола и е като всеки друг Интернет сайт т.е. работи със свързани една за друга уеб страници. Да HTML е универсален интернет протокол, работещ с всеки браузър, но мобилните сайтове имат по слаба интеграция с хардуера на устройството, спрямо приложенията. Поддръжниците на HTML, казват, че предпочитат браузър версията на Интернет сайтовете, защото не се изисква допълнителна инсталация, а просто уеб адреса за вход. Те нямат нужда от приложение, защото намират всичко, от което се нуждаят в мобилния сайт, с няколко бързи докосвания на екрана.
В същото време специализираните приложения ни дават един по-цялостен пакет от услуги. Те се инсталират на устройствата ни и създават много по силна интеграция с предварително инсталираните приложения или тези избрани от нас. Създавайки приложение, собствениците на сайтове могат да изискат от разработчиците да вградят функции, които ще работят еднакво добре на всяка ОС. Така потребителите ще са удовлетворени и ще продължат да посещават сайта.
Още нещо. Специализираните мобилни приложения предоставят много по-добра отчетност на посещения, време за престой, конкретно позициониране вътре в приложението и най-вече достъп до свързани профили в социалните мрежи Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn и т.н. Не са изключени и in-app абонаменти и Premium версии без реклами. Специализираните приложения харчат и по-малко системни ресурси и осигуряват повече функции.
Статията продължава на страница №2...
Ако трябва да ги сравним 1:1, то нещата изглеждат така:
Достъпност!
- Мобилният уебсайт е незабавно достъпен за потребителите, чрез браузъра, който притежават всички мобилни устройства днес.
- Приложенията, от друга страна е необходимо да бъдат първоначално инсталирани от потребителя, преди съдържанието на сайта да бъде видяно.
Съвместимост!
- Един мобилен уебсайт може да достигне до потребителите от много различни видове мобилни устройства. Освен това, URL-то му лесно се интегрира в рамките на други мобилни технологии, като например SMS, QR кодове и NFC ( Near Field Communication).
- При приложенията се изисква да бъде разработена отделна версия за всеки тип устройство.
Актуализиране!
- Мобилният сайт е много по-динамичен, отколкото едно приложение, по отношение на чистата гъвкавост, за да се актуализира съдържанието. Ако искате да промените дизайна или съдържанието на мобилен уеб сайт, то просто трябва да публикувате промените в кода и актуализирането се визуализира незабавно.
- Актуализирането на едно приложение изисква промените да бъдат разпространявани към потребителите, като приложението трябва да се актуализира на всеки тип устройство.
Намиране!
- Мобилните сайтове могат да се открият по-лесно от потребителите в търсачките Google и Bing.
- За разлика от това, видимостта на приложенията, до голяма степен се ограничава до специфичния магазин на операционната система (Android, iOS, WP).
Споделяне!
- Уебсайтовете за мобилни устройства могат да бъдат споделени лесно от създателите им, към и между потребителите.
- Приложенията също могат да бъдат споделени лесно, чрез множество свързани онлайн услуги, но те не винаги са мултиплатформени.
Обхват!
- Уебсайтовете за мобилни устройства имат по-широки обхват, защото са достъпни за различни платформи и могат лесно да бъдат споделяни сред потребителите.
- Приложенията имат обхват само за операционните системи, за които са предназначени.
Продължителност на съществуване!
- Тук мобилните сайтове, могат да съществуват много дълго време, докато съществува и основния сайт.
- Мнозинството от приложения имат кратък живот, освен ако не се поддържат регулярно от разработчиците. Ако не вървите в крак с новите версии на операционните системи, рискувате да „заседнете някъде по пътя“ т.е. да изостанете и мобилните устройства на потребителите да нямат достъп приложението на сайта ви.
Време и цена!
- Мобилните сайтове са по-евтини, заради липсата на такси към магазините за приложения.
- Инвестиционните съображения на приложенията срещу мобилните уебсайтове не свършват с първоначалното им стартиране. Правилното подпомагане и развитие на едно приложение (ъпгрейди, тестване, проблеми със съвместимостта и постоянно развитие) е доста по-скъпо.
Но кое осмисля съществуването на приложенията?
Въпреки многото присъщи предимства на мобилната мрежа, приложенията са много популярни, защото има редица специфични начини на употреба, при които едно приложение, ще бъде най-добрият избор:
Интерактивност - За интерактивните игри (като Angry Birds например) едно приложение почти винаги ще бъде най-добрият избор, поне в обозримо бъдеще.
Персонализация - Ако вашите целеви потребители искат да персонализират услугата според вкуса си (като при Evernote), то сегашните приложения предлагат чудесен начин да направят това.
Офлайн поддръжка - Ако имате нужда от някаква услуга, но в момента нямате достъп до интернет, то мобилният уебсайт е ненадежден, но едно приложение, ще ви осигури офлайн достъп, при всякакви условия.
Мощ – Тъй като приложенията са тясно обвързани с операционната система, те могат да използват целия й ресурс (RAM, процесор и т.н.)
Поради изброените по-горе плюсове и минуси на мобилните уеб сайтове и приложения много организации и бизнеси са принудени да поддържат и двата вида системи, за да имат сигурност, че ако едната платформа изостане ще имат план Б в ръкава си. Разбира се хубаво е да имаме избор, а той определено съществува. Но може би един ден изчислителната мощност ще се пренесе наистина в облака и тогава ще възникне нова генерация уеб приложения!
Ще се радвам да споделите вашите предпочитания. Кое използвате по често, мобилните сайтове или наличните алтернативи под формата на приложения?