В технологичния свят има много спорове, но на въпроса кой е кралят на мобилните операционни системи има един категоричен отговор и той е - Android. Гъвкавостта на платформата на Google, както и нейната достъпност като цяло, благодарение на безплатния лиценз за ползване, й позволиха да завземе огромно парче от пая при мобилните преносими устройства. На второ място по масовост е епълската iOS, която обаче в премиум сегмента е на първо.
Проблемът през вече изминалата 2014-та година е, че Android започна да губи своя блясък и кралският трон започва да се клати. Според ново проучване на Kantar Worldpanel делът на Android се е свил за първи път от 2013-та година насам, а този на iOS се е увеличил, основно заради пускането на новите топ модели iPhone 6 и iPhone 6 Plus през септември.
Данните на Kantar Worldpanel показват, че в САЩ пазарният дял на Android се е свил с 2 процентни пункта на годишна база през трите месеца до ноември 2014 г. Освен това делът на Android е намалял с над 3 пр. пункта в петте най-големи и ключови европейски държави (Англия, Германия, Франция, Италия и Испания). Само във Великобритания се е понижил с 6.7 пр. пункта.
Този “лек” спад не означава задължително, че Android ще загуби лидерската си позиция, категорични са анализатори. Основната причина за това е фактът, че Google лицензира Android на други производители, за разлика от Apple, която ползва iOS само и единствено в своите устройства като iPhone, iPad и iPod.
“Apple никога няма да доминира пазара на смартфони по отношение на количеството”, казва за MarketWatch Каролина Миланези, ръководител на отдел “Изследвания” в Kantar Worldpanel ComTech. “Те са една компания срещу много и играят в само в определен ценови сегмент, конкурирайки се с вендори, които предлагат много по-ниски цени.”
Въпреки че Apple може би никога няма да свали Android от трона, анализатори като Доминик Сънебо от Kantar Worldpanel смятат, че компанията ще продължи да си увеличава пазарния си дял в бъдеще.
“Колкото по-дълго време новите модели iPhone (6 и 6 Plus) са на пазара, толкова те ще стават все по-привлекателни за потребителите извън лоялната потребителска база на Apple”, казва Сънебо.
Apple успя да продаде над 10 млн. бройки от iPhone 6 и iPhone 6 Plus само за един уикенд. По данни на фирмата хората, които преминават от Android към iOS, са 18%.
Данните на друга анализаторска компания, представени през късния декември, също потвърждават тезата, че търсенето на iPhone е изключително високо. Според Flurry Apple отговаря за 51.3% от всички смартфони и таблети, активирани в периода 19-23 декември.
“Сега времената са изключително интересни за Apple, тъй като най-големият й конкурент от страна на Android - Samsung - няма толкова силно портфолио, каквото имаше през последните няколко години”, казва Миланези. “Android плаща цената заради проблемните резултати на Samsung.”
Напомняме, че към края на миналата година IDC публикува доклад, от който стана ясно, че Samsung е останала ясен лидер на световния пазар на смартфони през 2014 г., но е била единствената от топ петицата, която е отчела спад в доставките година след година. “Продължаващият натиск от страна на конкуренцията от почти всички страни и намаляващото търсене на хай енд устройства доведоха до сериозен спад в доставките на компанията в началото на годината. Въпреки че Samsung дълго време разчиташе на хай енд устройства, моделите от среден и нисък клас са тези, които генерираха голяма част от доставките за тримесечието и намалиха средната продажна цена”, казаха от IDC тогава.
Фактът, че лошите резултати на Android са индиректна последица от слабото представяне на корейския гигант Samsung, показва само колко зависима е Google е външните си партньори, както и обратното. От няколко години Samsung се опитва да се отдалечи от Google и да се диференцира на пренаситения пазар на Android смартфони чрез собствената операционна система Tizen, чиято премиера многократно бе отлагана, както и чрез силна персонализация на потребителския си интерфейс TouchWizz, слаган върху основната версия на Android.
Както казахме по-горе, преимуществото на Android е, че е безплатна за ползване. Но последицата от това е лошият имидж, който се създава в публичната сфера, тъй като огромният пазарен дял на платформата се дължи основно на устройствата от средния и ниския ценови сегменти. Точно заради това в свят, където Android смартфоните и таблетите са супер достъпни, е много трудно да наложиш хай енд модел и да убедиш потребителите да го закупят, което всъщност е и основният проблем на производителите като Samsung, които през последната година се изхранваха от количествените продажби на бюджетни телефони.
Друг проблем на Android е и силната фрагментация. Вчера стана ясно, че версията KitKat, която е представена през септември 2013-та година, отговаря за 40% от устройствата, а по-старата версия Jelly Bean има 46% пазарен дял (който е и най-голям). Най-новата версия Android 5.0 Lollipop пък въобще не влиза в статистиките, тъй като броят на устройствата с тази операционна система е силно лимитиран. За сравнение - епълската операционна система iOS 8, представена през септември тази година едновременно с iPhone 6 и iPhone 6 Plus, има 68% пазарен дял за периода септември 2014-януари 2015.
Ясно е, че Android скоро няма да слезе от трона и ще продължи да се разраства, но по всичко личи, че това ще се случва по-бавно и по-равномерно. Тенденцията iOS да расте ще продължи, но с по-бавни темпове. Няма как да не споменем и факта, че пазарът на смартфони е пренаситен, което създава допълнителни трудности за топ производителите като Apple, Samsung и Google.
Прочетете: Анализът на 2014: Надолу, нагоре (и напред за Xiaomi)
А какво е вашето мнение?