Умните часовници или smart watches, като всеки продуктов клас, преминават през различни пазарни стадии. Все още не сме видели нито един наистина успешен модел, достигнал до съзнанията и нагласите на масовия потребител. Pebble е масов, но сред нърдовете и технологичните ентусиасти, а Samsung Galaxy Gear, Sony SmartWatch 2 и останалите часовници от големите компании не се продават особено добре.

За умни часовници говорим от години и, противно на очакванията ни, те все още са част от технологичния ъндърграунд. Мнозина вярват, че Apple ще анонсира първия наистина смислен умен часовник в лицето на iWatch, но няма как да бъдем напълно сигурни в това. Компанията обаче прави добър ход, като не избързва с анонса. Все още не е напълно ясно къде между смартфона и потребителя се позиционира умният часовник, каква функционалност трябва да има той и, най-вече — какъв метод на интеракция работи добре в този сценарий.

 

Часовник, а не малък смартфон

Сред основните грешки на много компании е опитът за пренасяне на пълното смартфон изживяване на китката. Историята доказва, че мини смартфоните в стил Инспектор Гаджет не са добра идея. Повечето потребители ги намират за откровено странни и непривлекателни, животът на батерията им обикновено е твърде кратък, а дублиращата се с тази на големия смартфон в джоба функционалност не е нужна никому. Първият наистина добър умен часовник няма да бъде смартфон, а разширение на смартфона. Той няма да използва пълна версия на Android или iOS и ще има, в най-лошия случай, приличен живот на батерията.

 

Не е готино

Аргументът, който някои гийкове никога не разбират, е свързан с привлекателността. Умните часовници все още изглеждат твърде "хай-тек" за масовия потребител. Със сигурност технологиите стават все по-готини в ролята си на статус символи в последните няколко години, особено с масовото навлизане на смартфоните, но всичко си има граници.

 

Повечето средностатистически потребители не са склонни да носят относително голям часовник, който не е изработен особено добре и може да се класифицира по-скоро като спортен, отколкото като стилен. Технологичните компании са напълно наясно с този фактор и действат в правилната насока. Samsung Galaxy Gear се позиционира на ръба между спортното и официалното, а компании като Metawatch работят по напълно класически умни часовници.

 

От гледна точка на статус и фешън символи, умните часовници могат да успеят по един от два начина: да се доближат до визията на добрите стари часовници или да въведат ултрамодернистичен стил, който да спечели потребителите по нов начин. Предполагаме, че ще видим решения и в двете насоки с евентуален превес на второто.

 

Статията продължава на следващата страница.

Нямам нужда от него

Ултимативният кошмар на производителите на умни часовници е свързан с приложенията. Pebble, например, показва удобни нотификации от всевъзможни приложения и го прави доста добре, но масовият потребител не може да усети нуждата от подобна свързаност. Напротив, мнозина не биха искали да бъдат притеснявани от малкия досадник на китката си допълнително и дори се страхуват от навлизането на умните часовници, очила и т.н. В тезата, изказвана в параграфа, има известен резон.

 

Нито един умен часовник на пазара не е успял да покаже своето уникално предложение, което да накара всички да си го купят. Идеите стават все по-близки до истинския живот, но все още не са достатъчно свързани с начина, по който масовия потребител използва смартфона си.

 

Батерия, батерия, батерия

Според някои технологични коментатори вече сме свикнали да зареждаме толкова много устройства всяка нощ, че още едно няма да ни направи впечатление. Склонен съм да не се съглася.

 

Макар и досадно, зареждането на смартфона всеки ден или през един ден е относително близко до зареждането на обикновения мобилен телефон през няколко дни или веднъж в седмицата. Часовникът, от своя страна, има толкова дълъг живот на батерията, че повечето от нас са забравили за факта, че тя трябва да се подменя периодично.

 

Умните часовници с еднодневна батерия никога няма да апелират достатъчно силно към масовата публика. Те отнемат удобството на добрата стара технология, с което повечето от нас не са готови да се разделят. Поглеждайки от другата страна, не е наложително първите успешни умни часовници да се конкурират с живота на батерията на обикновен часовник. Една седмица е достатъчно дълъг период.

 

Умни часовници срещу фитнес тракъри

Постепенно фитнес тракърите успяха да се обособят като отделен клас устройства, при това все по-отдалечаващ се от умните часовници. Трябва да отбележим, че те са доста по-успешни, тъй като имат ясни функционалност и приложения, издръжливи батерии и привлекателен дизайн.

 

Nike FuelBand SE, например, издържа няколко седмици без презареждане (което отнема около час), работи постоянно, изглежда невероятно и, разбира се, показва часа. Тракърите, които не се носят на китката (Fitbit, Shine), също изглеждат отлично и работят както очакваме. За съжаление същото не може да се каже за пълнофункционалните умни часовници, които носят несъвършенствата на своите прототипи — смартфоните. Първият успешен умен часовник би трябвало да интегрира в себе си поне основната функционалност на добър фитнес тракър, но не и да я поставя на пръв план.

 

Какви са вашите изисквания за умен часовник? Споделете мнението си в коментарите.