Автор: Слави Славчев

 

Роудшоуто Wild Beauties на легендата в спортния тунинг AMG не подмина България. В последния ден на май успях да поглезя сетивата си, докосвайки се до актуалните модели на AMG, които така усъвършенстват серийните модели на Mercedes-Benz, че в главата ми се запромъкваха мисли от сорта на „AMG или нищо", подобно на слогана на немската марка - The best or nothing. A „Дивите красавици" на AMG доказаха, че мощността и сигурността вървят ръка за ръка!

 

Зад воланите

Денят започна с визуална стимулация - едва ли има любител на автомобилите, който да остане равнодушен при вида на застаналите рамо до рамо SL 63 AMG, CLS 63 Shooting Brake AMG, CLS 500 4-Matic AMG, C 63 AMG, SLK 55 AMG, CLA 250 AMG... Макар напоследък да се съмнявах в късмета си, в този ден той изобщо не ми изневери и бързо се озовах на пасажерската седалка на CLS-а, който въпреки сериозното си тегло и най-луксозно оборудване, се изстрелваше изключително убедително благодарение на 408-те си конски сили и задвижването на четирите колела, разбира се, гарнирани с опияняващия звук на актуалния 4.6-литров V8 турбо двигател. И ако си мислите, че иновациите при автомобилите са в задънена улица и всичко вече е изобретено, не сте съвсем прави. Опровержението се крие в динамичните странични опори на седалките, които се втвърдяват и придвижват към тялото ви в бързите завои - много приятно и работещо решение, за което странно защо никой не се е сетил по-рано.

 

И понеже късметът ми наистина работеше, вторият тест автомобил, който успях да изпитам, но вече като водач, беше най-апетитната хапка - SL 63 AMG с бих казал позьорските 537 коня под капака. Позьорски, защото е изключено да овладеете тази кола при натиснат педал на газта и без помощта на електронните системи, които услужливо вкарват задницата й в пътя. Което не значи, че няма да се наслаждавате на ускорение и звук, който води до пристрастяване (и преразход на гориво). Всъщност овладяването на това многобройно стадо кончета е изключително лесно и на практика тази спортна кола може да бъде карана от всеки. За ежедневната й пригодност много помага и регулируемото окачване, което дори в режим Sport+ не е дразнещо твърдо по софийските улици. Управлението е леко, като от това не страда директността и усещането за пътя. Затова не се учудвайте как добре се справят дамите зад волана на подобни зверове.

 

Безопасността е на фокус

Веднага след адреналиновата инжекция дойде време за охлаждане на страстите, придружено с доза успокоение - новите асистенти за сигурност са по-добри от всякога! А Mercedes-Benz определено са сред пионерите в тази важна област.

Системите, които подпомагат водача в това да се движи максимално безопасно, вече са доста на брой. Най-актуалните версии на тези асистенти буквално поправят дребните грешки, които можете да допуснете, когато шофирате разсеяно. Няколко радара с различен обсег наблюдават обстановката около колата и дават информация на компютрите как да реагират. Така автомобилът ще се прибере сам в лентата, ако неволно я напуснете и не реагирате на визуалните и звукови предупреждения. Това става чрез активиране на спирачките от едната страна на автомобила.

По традиция моделите на марката са на върхово ниво по отношение на пасивната безопасност. Вече е възможно разпознаването на пешеходци на пътното платно и аварийно спиране в градски условия. Известната система PreSafe не само успява да спре навреме при засичане на препятствие пред автомобила, но вече може да разпознава заплахи и откъм задната страна. Ако бъде засечен автомобил, който се движи с висока скорост, а вие сте спрели на светофара, колата първо предупреждава тази зад вас с включване на аварийните светлини, а след това прилага спирачно усилие върху колелата, така че евентуалният удар да не се превърне във верижна катастрофа. Разбира се, това е съчетано с вече познатата функция за автоматично затваряне на прозорците и натягане на коланите, когато има вероятност от сблъсък.

 

CLA = агресия + сигурност

Много от присъстващите за първи път видяха на живо новия модел от началото на гамата, който замества харесвания, но малко спорен А клас. Имах възможност да се повозя доста екстремно в CLA 250 AMG, шофиран от един от фирмените инструктори. Колата се движи отлично при агресивно каране с много остри завои, като добро впечатление правят настройките на системите за стабилност, тракшън контролът и спирачките. С 211 конски сили от 2-литров бензинов турбо двигател и предно предаване CLA 250 е пъргаво превозно средство, което може да засича свободни паркоместа и да паркира полуавтоматично (вие само натискате газта и спирачката). Без съмнение моделът е доста по-внушителен от предшественика си и притежава солидни екстериорни и технически качества, за да се превърне в бестселър.

 

Пожелавам ви някой ден да имате удоволствието да притежавате или поне да покарате някоя от „дивите красавици" на AMG. Чарът им е неоспорим!