Край на стереотипите! Оставяме ги тук, тъй като ще си говорим за Volkswagen Golf, а те не ни трябват. И причината не е само дългият път, извървян от първите версии на модела, който води началото си още от 1974 година. Автомобилът, за който ще ви разкажа, е по-различен и го разбираме не само от буквите, съпътстващи го, но и още от малките, но важни елементи по дизайна. И това е най-малкото. Всъщност под капака вариацията на 7-ото поколение VW Golf приютява два свята, дори две ери в автомобилния свят - по-конвенционалния и добре познат бензинов двигател и електрическия - определян като бъдещето на автомобилния сегмент. Бъдеще, в което превозните ни средства няма да разчитат на вредните горива, а на чистата енергия.

Но до този момент ни делят години, а ние живеем днес. И ако голяма част от електрическите и хибридни возила могат да се сторят странни на някои потребители заради по-футуристичния си дизайн и интериор, Golf GTE страни от това и всъщност предлага нещо много важно - зрелостта на поредицата Golf, от която през годините са продадени над 30 млн. бройки, но и хибридната plug-in технология. Каква е ролята й и как се представя Golf GTE в този нов и смел свят, в който всеки производител предлага своя поглед в бъдещето, ще научите в следващите редове.

И всъщност след Golf GTE у нас ще дойде и хибридният plug-in Passat в началото на следващата година, който отново да подложа на тест. Автомобилният свят става не само все по-интересен, но и по-технологичен. А това е чудесно. Но да се върнем на симпатичния Golf GTE, за който имам да ви разкажа много и интересни неща.

 

 

Силата на трите букви

Седмото поколение Golf има сериозен набор от разновидности, сред които изцяло електрическа (e-Golf), GTI, GTD и фокусът на това ревю - GTE. Но какво точно означават тези акроними? Най-често зад буквите GT се крие Grand Touring или Gran Turismo, подсказвайки за по-бързата натура на автомобила. Което носи и допълнително чувство на задоволство в шофьора. След това идват и буквите, където I е за Injection (най-спортната версия от споменатите тук, като изключим Golf R), D (дизел) и E (електрически). Сега, ако разшифроваме GTE, можем да стигнем до едно правилно заключение - автомобил, който обещава пъргавост, комбинирана с електричество. Или както бих го описал - смесица между e-Golf и GTI. Така още от тук знаем какво да очакваме, само трябва да проверим дали обещанието на Volkswagen е спазено. А това става най-лесно с тест драйв.

 

 

След кратко оглеждане, настройване на седалките, огледалата и свързване на смартфона към инфотейнмънт системата бях готов да го направя. Преди да продължа с впечатленията си, трябва да кажа, че на пазара се предлага една вариация на двигатели на автомобила, която започва на цена малко под 70 000 лева, а вече според допълнителните екстри може да се достигне до порядъка на 80 000 лева - приблизителната цена на тествания автомобил. Наистина сумата звучи сериозно, но GTE има технологията и характера, за да я защити.

 

Тънка синя линия

Без изненади Golf GTE не се отдалечава прекалено от актуалната “седмица”, но, както споменах по-горе, не липсват важни и приятни акценти, които дърпат погледа.

GTE притежава познат дизайн, който е събрал в себе си дългогодишния опит на VW в произвеждането на приятни за окото коли, които комбинират в себе си отлично представяне и практичността, която ни е толкова нужна в градската среда. Когато го видите, няма да сбъркате, че това е именно Golf.

 

 

LED фаровете имат леко агресивна форма, която е подкрепена от извивките на предния капак и обединяващия елемент, който се спуска от двете греди на предното стъкло чак до предната решетка. Тя от своя страна се влива към фаровете, за да приобщи всички елементи, а най-долната й линия е в приятен син цвят - разкриващ именно електрическата същност на автомобила. Синьото може да бъде открито още в надписа GTE, по джантите, спирачните дискове, но и в купето, на което ще обърна внимание след малко.

Спокойно мога да кажа, че любимият ми елемент от предницата на GTE са двата отвора за преминаване на въздух в двата долни края на бронята - те не само намаляват съпротивлението, но и засилват спортната визия на автомобила, а дневните светлини, разположени около тях, носят лека доза футуризъм.

 

 

И тъй като си говорим за по-специален Golf, емблемата е натоварена с още една ключова роля. Тя се отваря, а зад нея се крие жакът за зареждане - все пак GTE е не просто хибрид, но и plug-in такъв! Именно това ме впечатли ужасно много в модела - възможността за избор, която предоставя. Можете да го заредите от електрическата мрежа, да заредите батерията от другия двигател, да шофирате в изцяло електрически режим, в смесен, само на бензин… огромна свобода.

 

 

Но защо наличието на plug-in ми носи такава радост? Наличието му означава, че можете да включите колата в гаража си, където ще са й необходими около 4 часа, за да се зареди напълно батерията с капацитет 8.7 kWh. На станциите за бързо зареждане времето ще падне наполовина, а не трябва и да се притеснявате, че някой ще открадне кабела - със заключването на колата и той се заключва и не може да бъде издърпан, докато не отключите. Така срещу съвсем скромна сума (ако я смятаме по нощна тарифа, е около лев) можете да си осигурите дневния градски пробег без разход на гориво. Разбира се, това ще е валидно само ако не надвишавате възможностите на батерията.

 

 

Отместваме поглед към профилите на GTE, където, точно под дръжките на вратите, се намира линията, нарушаваща гладкия профил и вкарваща нужното разчупване на дизайна. Последваме я, за да стигнем до задницата. Усещането от нея също е с лек спортен привкус, най-вече благодарение на двойния ауспух и вдлъбването в точката на свързване на багажника и бронята.

 

 

Така получаваме познат дизайн с няколко приятни акцента, но и нужната сдържаност и улегналост. GTE изглежда и една идея по-близък до земята в сравнение със стандартния Golf, тъй като разчита на по-спортно и по-ниско окачване.

 

В Golf GTE

Отварям врата и влизам в купето. Първото ми впечатление е от самата врата. Тя е солидна и се затваря глухо - няма и спомен от звука на ламарина, познат ни при някои от по-компактните модели автомобили. Второто е свързано със седалките. Те са с тапицерия от плат и с шарка, в която или ще се влюбите веднага, или ще ви е необходимо известно време, за да свикнете с нея. Лично аз я харесах - карета, в които е включен и общият син елемент. Той може да бъде открит още и във волана (под формата на шевове), на скоростния лост, между оборотомера и скоростомера и като леко осветление - на двете предни врати, на долните прагове при отворена врата и в краката. Така “наелектризиращата” атмосфера е завършена.

 

 

Воланът е с равна долна част, където се намира още едно GTE лого, а веднага зад него са уредите за водача. Оборотомерът и скоростомерът са аналогови, а между тях има екран, който осигурява допълнителна информация. Там може да бъде изкарана навигацията, разходът, откъде идва енергията за задвижването (от електрическия, бензиновия или и от двата двигателя), мултимедийна информация (радио, песен), обаждане на контакт от телефона и други. Прехвърлянето между различните режими става чрез бутоните, разположени в дясната част на волана. Оттам могат да се правят и някои настройки, да се използва hands free функцията на телефона и да се сменят песните.

 

 

Отляво на волана са контролите за адаптивния круизконтрол (темпомат). Това означава, че можете да настроите определена скорост, а автомобилът сам ще преценява кога да намали, за да спазва нужната дистанция, и кога отново да увеличи скоростта до максималната позволена от вас.

 

 

Почти през цялото време залагах на екрана за информация на потреблението, от който лесно се вижда точно кой двигател работи и какъв е потокът на енергия. В горния край на екрана е изписано и на коя скорост е автомобилът, като цифрите са придружени и от буква - тя може да е B или D. Първата е, когато изберете режима за по-сериозно възстановяване на енергията (става чрез бутване на скоростния лост още една позиция надолу). При това положение автомобилът забавя скоростта по-агресивно, спирачките също са по-твърди, а целта е да се генерира максимално енергия от тези действия, за да се прехвърли към батерията.

Можете да сменяте и ръчно скоростите чрез двете пера зад волана, но в нито един момент от теста не почувствах нужда да го правя - 6-степенната автоматична скоростна кутия с двоен съединител върши наистина чудесно своята работа, особено в града.

 

 

В центъра на арматурното табло е и основната конзола с 5.8-инчовия сензорен дисплей, обграден от преки пътища, които са сериозна помощ на водача, когато свикнете с разпределението им. Реално имате директен достъп до всички менюта с натискането на бутон - радио, медия, телефон, гласови команди, навигация, трафик, информация за автомобила и основно меню. Под тях е бутонът за звука и този за управление, който може да се използва и за приближаване на картата (това става и като при смартфон чрез сензорния екран). Самият дисплей е снабден и със сензор за близост, така че, когато посегнете към него, излизат и допълнителните възможности за контрол. Като цяло управлението е лесно, когато веднъж привикнете към разположението на преките пътища. Менюто е много обрано, без да прелива от подменюта, и това е добре, особено когато шофирате. Връзката с телефона е лесна и без проблем ще можете да се обаждате, да търсите в контактите си, но и да слушате музика през Spotify например, сменяйки песни директно от волана.

 

 

Мястото под екрана е отделено за всичко, свързано с климатроника, а след това е преливката към положението на скоростния лост. Това става чрез плавна извивка, подобна на рампа. Тя се отваря, за да разкрие място за телефон и USB порт за зареждане. Самият скоростен лост се усеща солидно в ръката, а около него са бутоните за включване на автомобила и бърз достъп до режима GTE и E-mode, както и изключване на парктроника. Следва електронната ръчна спирачка, място за чаши и подлакътника.

Таблото е изработено от меки материали - решение, което винаги съм приветствал. Цялото усещане от купето е за комфорт, без излишни елементи. Всичко просто пасва по един добър начин и всеки би се чувствал удобно в Golf GTE - все пак именно това е залегнало в серията на “народните автомобили”. Изненада ме и мястото - висок съм около 1.85 м и спокойно зад мен може да седне човек със същия ръст, без да удря главата си в тавана или да се чувства притиснат. Отзад има място за трима, но на този в средата ще му по-тесничко.

 

 

Единствено бих искал повече от багажника. Тъй като на дъното му е разположен резервоарът (батерията е под задните седалки), мястото е по-малко, отколкото бих предпочел. Въпреки това можете да бутнете задните седалки, които падат до почти равно положение.

 

 

 

Синхрон под капака

Да, GTE звучи като истински Golf, но не това го прави толкова специален. Магията е под капака и макар и да не е нещо ново - хибридните автомобили обикалят масово улиците от няколко години, от VW са направили нещо наистина важно - двойствената натура на колата да бъде максимално незабележима, когато говорим за шофиране, но да остави своя отпечатък, когато говорим за разход.

 

 

Двигателите са два - 1.4-литров TSI (директно впръскване и турбо) бензинов със 150 к.с. (250 Nm въртящ момент) и електрически със 102 к.с. (330 Nm). Така при работата на двата двигателя получавате обща мощ от 204 к.с. (350 Nm), което е наистина достатъчно, за да усетите бързината - на автомобила са му необходими 7.6 секунди, за да ускори от 0 до 100 км/ч. Причината конските сили да не се събират директно е, че двата двигателя работят на различен въртящ момент. Иначе GTE е с една секунда по-бавен от по-спортния GTI, но това е нормално - хибридният модел е с около 150 кг повече, тъй като има втори двигател и батерия. Тази тежест може да се усети само от най-сериозните почитатели на скоростта, тъй като GTE е достатъчно пъргав - както за бърз старт от светофара, така и на открития междуградски път. Но за тази скорост трябва да жертвате нещо и това е разходът и зарядът на батерията. Именно тук е най-голямото ми задоволство от автомобила. Ако искате спокойна кола за града, която реално можете да карате дори без да посетите бензиностанция, имате я. Но ако сте почитател и на бързите пътувания в провинцията - отново имате подходящо возило.

В момента, в който запалите GTE (в нивото на оборудване, което шофирах, това ставаше безконтактно), колата ви приканва да я карате изцяло на електричество - това е режимът по подразбиране. Разбира се, в него тя е тиха, но същото може да се каже и за бензиновия двигател (на по-ниските обороти), а смяната на скорост, както и превключването между бензин и електричество са толкова плавни, че не мога да не поздравя инженерите на Volkswagen.

Според официалните данни електрическият режим би трябвало да стигне за до 50 км (при пълна батерия), но тази цел е по-трудно достижима и изисква наистина обрано шофиране. По-скоро ще успеете да изменете 30 - 40 км според начина ви на шофиране. Ако сте от хората, които се вместват дневно в това разстояние, реално може да не сипете и капчица бензин, а само вечер да включвате колата в електрическата мрежа. Тук на помощ идва E-manager функцията, от която настройвате таймер за включване на зареждане, кога ще тръгнете сутрин и дори предварително подгряване, докато колата още е в контакта - така през зимата няма да хабите от батерията, за да загреете първоначално купето.

Но това е само единият режим. При натискане на бутона Е-mode до скоростния лост избирате да се доверите именно само на електрическия двигател, но имате достъп и до допълнително меню чрез големия екран. Там са и другите вариации на задвижване.

Hybrid Auto използва и двата двигателя, като фокусът е върху електрическия, а бензиновият се включва в по-напечените ситуации - когато сте на по-сериозен баир, изпреварвате и т.н. Целта е максимално нисък разход на гориво, като според данните потреблението е около 2 л/100 км. По време на моя тест разходът беше около 5 - 5.5 литра, но не съм търсил най-икономичното поведение на пътя. Ако карате по-спокойно, можете да паднете и под тези норми (вредните емисии са около 39 г/км). Друг режим е Battery Hold, който поддържа нивото на батерията такова, каквото е било при включването му. Ролята му е да съхрани заряда за местата, в които искате да карате GTE като изцяло електрическа кола. Battery Charge впряга силата на бензиновия двигател, за да зареди батерията. Като цяло смятам този режим за необходим в по-краен случай, тъй като говорим за plug-in автомобил, а и подобно взаимодействие ще качи сериозно разхода.

 

 

За финал оставих и най-приятния режим, наречен GTE. Той е и скритото оръжие на Volkswagen, тъй като трансформира една пестелива кола, която ще допадне на всеки, който цени околната среда и търси ниския разход на гориво, в забавен автомобил, който ще допадне дори на младежите с по-гореща кръв. И трябва да си призная, че често натисках бутона. Той не само впряга общата мощ на двата двигателя (основно на бензиновия, а електрическият добавя повече сила), но и прави волана по-твърд и колата по-стабилна в завоите - просто се придърпва към пътя, което носи сигурност при шофиране. Удоволствието си има цена и то се изразява в по-високия разход, но изживяването е наистина забавно и присъствието му е страхотна новина.

Иначе, ако залагате на по-спокойното шофиране, имате пълен резервоар (40 литра) и пълна батерия, от Volkswagen обещават до 900 км пробег. Отново смятам, че ще постигнете по-малко, но пък резултатът е завиден.

За сигурността автомобилът има автоматична спирачка за града, асистент за лентите, автоматични къси и дълги светлини, a в по-високото оборудване - дори автоматично паркиране - просто спирате и оставяте колата сама да спре на празното място.

 

Две сърца в едно

Golf GTE се нарежда сред най-интересните автомобили, които имах възможност да карам тази година. Причината е в свободата, която имах, докато бях с тази кола. От една страна, срещу лев на нощна тарифа можех да си осигуря работен ден из града, но дори и да се наложи непредвидено излизане около София - да не се притесня. Можех да следя дали стрелката на оборотомера е в зеленото поле, за да пестя от батерия, но можех да натисна GTE бутона и да съм сред най-бързите на светофара. Не, Volkswagen не измисля хибридите и не е единствената компания, която се справя добре с тях, но немският производител го прави много качествено и в един зрял автомобил, който би подхождал на всеки. Разбира се, най-сериозната трудност е цената, тъй като в момента у нас липсват правителствени субсидии, но Golf GTE е крачка към бъдещето, която със сигурност ми хареса.

 

 


А това са впечатленията ни от VW Tiguan - среща на сляпо, или легендата, тигърът, игуаната и дронът