Помните ли BMW Vision iNEXT? Е, вече е реалност под формата iX, което в момента се подготвя за серийно производство.

HiComm беше част от онлайн премиерата на iX, която ни даде нова дефиниция на успешната автомобилна концепция Sports Activity Vehicles (SAV). Макар и виртуално, Йохан Кислер - ръководител на проекта BMW iX, лично представи пред журналисти концепцията, разказа за своя личен опит при шофирането и дори описа усещането като “да си на летящо килимче”. 

Дизайн, устойчивост, радост от шофирането, гъвкавост и лукс постигат перфектната симбиоза в този автомобил от бъдещето. Тук откриваме последни иновации при електрификацията, фокус върху преживяването на шофьора и пътниците, минималистично оформление на екстериора и интериор, излъчващ спокойствие и комфорт. Новата форма на лукс в технологичния флагман на BMW Group се допълва от устойчиви висококачествени материи, новоразработените седалки с интегрирани подглавници и огромния панорамен стъклен покрив. На което и от петте места в автомобила да се намирате, със сигурност ще оцените последното. 

Оптимизираната аеродинамика и интелигентната олекотена конструкция увеличават енергийната ефективност и пробега на BMW iX. Структурата на каросерията с алуминиева рамка и иновативен Carbon Cage гарантира голяма здравина на усукване за по-висока пъргавина и максимална защита на пътниците, а теглото е оптимизирано.

Рейнджът от 600 км (в WLTP цикъл) e впечатляващ и се постига благодарение на последно поколение високоволтова батерия с капацитет от над 100 кВтч. Петото поколение на технологията BMW eDrive включва и два електромотора, мощна управляваща електроника и технология за зареждане, осигуряващо максимална мощност над 370 кВт/500 к.с. Ускорението съответно е от 0 до 100 км/ч за по-малко от 5.0 сек. Имаме и опция за бързо зареждане с прав ток - над 120 км. Допълнителен пробег само за 10 минути. Технологиите и в автоматизираното шофиране напредват стремглаво. „С технологията на BMW iX ние поставяме стандарти в индустрията: BMW iX разполага с по-висока изчислителна мощ за обработка на данни, по-мощни сензори от най-новите автомобили от нашето актуално портфолио, има 5G пригодност, ще получи нови и подобрени функции за шофиране и паркиране и ще ползва мощното пето поколение на нашето електрическо задвижване“, каза Фран Вебер, член на борда на директорите на BMW AG, отговарящ за разработките.

В екстериора на BMW iX по индивидуален и нов начин се интерпретират мощните пропорции на един голям SAV на BMW. Дължината и широчината на BMW iX са сравними с BMW X5, поради плавната линия на покрива височината е приблизително равна на X6, докато с големите размери на колелата си се ориентира към X7. В центъра на предната част на автомобила е разположена изразителната, вертикално насочена BMW бъбрековидна радиаторна решетка, която е напълно затворена, тъй като електрическото задвижване се нуждае от много по-малко охладителен въздух. Вместо това решетката има дигиталната функция на интелигентна повърхност, под която са интегрирани камерите, радарните функции и другите сензори. Разпознаваем акцент в iX са най-тесните фарове и задни светлини, монтирани някога в модел на BMW Group, изравнените с повърхността и издигащи се при натискане на бутон дръжки на вратите, също и страничните прозорци без рамки. 

Потребностите на водача са водещи при решението за разпределение в интериора.  Интересна е възможността да отпадне средният тунел, което създава допълнително място за краката отпред и отзад, а цялостното усещане в автомобила е за простор и свобода. Фенове сме на дискретно интегрираната технология в автомобила, или принципа Shy Tech. Под BMW бъбрековидната радиаторна решетка, множеството незабележимо позиционирани камери и сензори, както и скриващите се дръжки на вратите и разположената под емблемата на BMW гърловина за наливане на течност за чистачки и интегрираната в емблемата на BMW на задния капак камера за обратно виждане са примери за принципа Shy Tech, приложен при дизайна на BMW iX.

Технологичните решения остават в сянка, а техните функции се разкриват само при ползването им. Не създават впечатление да са сложни на пръв поглед. Ползват се интуитивно и не целят да се набиват на очи. Принципът на Shy Tech в интериора проличава и от невидимо интегрираните високоговорители, дюзите на вентилацията, повърхностите с подгряване и интегрирания в арматурното табло проектор на BMW Head-Up дисплея. В първия момент ни беше трудно да възприемем единствено хексагоналния волан, но затворихме очи и успешно помечтахме, визуализирайки усещането да управляваме с него това летящо килимче от бъдещето. 

Снимки: BMW

Виж още: My BMW App – стъпка в дигитална посока